Hius-, kauneus- ja hieronta-alan palveluiden digitaalisena markkinapaikkana tunnettu Timma.fi on maaliskuusta alkaen tarjonnut asiakkaille mahdollisuuden ostaa palvelun kautta suoraan liikkeisiin.

Ajatuksena on, että rahat saadaan tällä tavoin ohjattua välittömästi ja kohdennetusti yrittäjille. Monet alan yrittäjät ovat kärsineet koronaviruksen aiheuttaman pandemian vuoksi.

Yrittäjien hätä on noteerattu. Reilussa kahdessa kuukaudessa lahjakortteja on ostettu yhteensä yli 440 000 eurolla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Suomessa lahjakortteja on myyty yli 363 000 eurolla 652 eri liikkeeseen, joissa työskentelee tuhansia itsenäisiä yrittäjiä. Suomalaiset asiakkaat ovat tukeneet luottoliikkeitään yli 4 000 lahjakortilla. Yhden lahjakortin keskimääräinen arvo on ollut 90 euroa.

”Lahjakortit ovat olleet konkreettinen apu pienyrittäjälle maksaa näinä aikoina juoksevia kuluja, kuten vuokria. Olemme kuitenkin viime aikoina havainneet, että lahjakorttien ostot alkavat vähentyä ja asiakkaat palailevat palveluiden pariin, mikä on todella positiivinen asia”, Timman toimitusjohtaja Lari Mykrä kertoo tiedotteessa.

Timman kautta varattujen aikojen määrät ovat lähteneet kasvuun toukokuun kahden viimeisen viikon aikana. Timma.fi -palvelussa on tehty toukokuussa yli 18 000 ajanvarausta, kun helmikuussa ennen kriisiä ajanvarausten määrä oli hieman reilu 20 000.

Tilanteen kehittymistä seuranneena Timma on lanseerannut uuden liikkeiden hygieniatiedoista kertovan palvelun, joka kertoo kuluttajille liikekohtaisesti tietoa epidemian leviämistä ehkäisevistä tehostetuista toimenpiteistä. Tähän mennessä jo 602 liikettä on ottanut ominaisuuden käyttöönsä

”Halusimme vastata kuluttajien ja liikkeiden tarpeeseen viestiä tehostetuista koronaepidemiaa ehkäisevistä toimenpiteistä. Kehitimme Timma.fi-palveluumme ominaisuuden, jonka avulla kuluttajien on mahdollista katsoa liikekohtaisesti, mitä hygieniatoimenpiteitä liikkeessä on käytössä turvallisen asioinnin takaamiseksi”, toteaa Lari Mykrä.

Monet hius-, kauneus- ja hieronta-alan yrittäjät varautuivat jo koronaepidemian alkuvaiheessa erilaisiin hygieniatoimenpiteisiin, joilla taataan asiakkaiden turvallinen asiointi.

”Uusi palvelu on myös yrittäjille tärkeä viestintäkanava kertoa tehostetuista toimenpiteistään. Yrittäjät voivat valita toimenpidelistauksesta ne asiat, joita liikkeessä tehdään. Suunnittelimme nämä hygieniatasoa nostavat toimenpidelistaukset yhdessä asiakasyritystemme kanssa”, Mykrä kertoo.

Liikkeiden tehostettuja toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi kosketuspintojen, asiakaspaikan ja välineiden desinfioiminen, tehostettu käsien pesu ja desinfiointi, muiden välineiden pesu ja kasvomaskien käyttö.

Suomessa Timmalla on yritysasiakkaina 3 200 hius-, kauneus- ja hieronta-alan liikettä, joissa työskentelee yli 6 000 yrittäjää.