Mainonta

Laura Kukkonen 18.5. 11:37

Tinder-vertauksella kohahduttanut Laidun Hereford jatkaa huumorilinjalla – "Pääasia että ihmisillä on hauskaa"

Laidun Herefordin mainonta leikittelee kaksimielisellä huumorilla.

Laidun Herefordin isäntä Jussi Harju kommentoi, ettei lihantuottaja voi yrittää miellyttää kaikkia.

Lihatuottaja Laidun Herefordin syksyllä 2016 julkaisema mainoslause Parempaa lihaa kuin Tinderissä sai huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta. Tinder-slogan on nyt poistettu käytöstä, mutta huumori ja sanaleikit ovat pysyneet matkassa.

Tuore mainoskampanja tuo Laidun Herefordin 20 viikoksi HSL:n linja-autojen kylkiin. Laidun Herefordin Jussi Harju sanoo, että aikaisempi mainonta on lisännyt tilan tunnettuutta.

"Nyt on huomattavasti helpompi lähestyä asiakkaita, kun he tietävät keitä me olemme. Se on meille pientuottajille äärettömän tärkeää", Harju sanoo.

Laidun Herefordin arvion mukaan Tinder-kampanjaan liittyvän kohun tuoma mediahuomio oli parempaa mainontaa kuin itse kampanja. Yritys ei ole laskenut mediajulkisuuden tarkkaa rahallista arvoa.

"Ruokapuolen trendit vaihtuvat ja olemme ajatelleet, että meidän tuotteita eivät kuitenkaan kaikki osta, eivätkä lihamme riittäisikään kaikille. Kaikkia ei voi miellyttää. Ne jotka kiinnostuvat, käyvät sivustolla. Mitään negatiivista vaikutusta kohusta ei oikeastaan ole tullut", Harju sanoo.

Laidun Hereford haluaa pysyä huumorilinjalla. Tuoreet mainossisällöt korostavat, ettei tilan Hereford-lihaa tarvitse syödä kerralla paljon. Toinen mainoslause Hyvänä pidettyä lihaa korostaa lihan eettisyyttä.

"Meidän mielestämme se liha, jota myymme on hyvänä pidettyä. Olemme lähteneet siitä, että teemme parempaa lihaa. Jos se on aito tuote, sitä ei pysty syömään kerralla kovin paljon."

Harjun mukaan mainoskampanjoiden vaikutukset eivät näy isoina myyntipiikkeinä, mutta uskoo mainonnan positiiviseen vaikutukseen pitkällä tähtäimellä.

Harju kuitenkin kertoi joulukuussa 2016, että viisi viikkoa kestänyt Tinder-kampanjan ensimmäinen vaihe moninkertaisti yrityksen verkkosivuston kävijämäärät noin 50–100 päivittäisestä kävijästä tuhanteen ja ylikin. Tilaustenkin määrä tuplaantui.

Harju ei mieti mainoslauseiden kirvoittamia kommentteja etukäteen.

"Eihän keväällä voi kylvön aikaan tietää, mitä kesällä tulee. Tulee mitä tulee", Harju sanoo.

"Pääasia on, että ihmisillä on hauskaa. Kyllä täällä sitä harmauttakin riittää."