Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yritysten yhteistyöprojektissa Read Hourissa mediatalot ja markkinointiviestintäyritykset tekevät yhteistyötä lukemisen edistämiseksi.

Tällä viikolla alkaneen, ensimmäistä kertaa järjestettävän kaksiviikkoisen Read Hour -lukutapahtuman tarkoitus on innostaa koko Suomi lukemaan. Kampanja huipentuu YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8. syyskuuta, jolloin suomalaiset haastetaan lukemaan tunnin ajaksi.

Tutkimusten mukaan lukevat esikuvat ovat tärkeä nuoren lukuinnostuksen herättäjä. Siksi mukaan kampanjaan on pyydetty myös yli 60 eri aloilta tunnettua vaikuttajaa kampanjoimaan lukemisen puolesta sosiaalisessa mediassa hashtagilla #ReadHour.

Kampanjan videolla esiintyvät Maaret Kallio , Kevin Lankinen , Elisabeth Rehn ja Krista Kosonen . Kampanjan suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

“Vaikuttajien lisäksi on ollut ilo nähdä, miten laajalla rintamalla aihe on herättänyt kiinnostusta yrityksissä, joista suurin osa on mukana kampanjassa pro bono -hengessä”, kertoo kampanjan projektipäällikkö, Lasten ja nuorten säätiön asiantuntija Hanna Koskenkangas .

Hän kertoo, että ainestokoon pienennysten kaltaisista töistä ja ulkomainonnasta on maksettu, mutta yritykset ovat antaneet työvoimaa ja mediatilaa kampanjankäyttöön maksutta.

”Ulkomainontayrityksiä oli vaikea saada mukaan, sillä yhteistyöstä olisi pitänyt neuvotella niin paljon aikaisemmin heidän kanssaan, joten jouduimme käyttämään projektirahaa”, Koskenkangas kertoo.

Read Hour -kampanjan innoittajana on YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin alullepanema globaali Little x Little -hanke. Hankkeen ideana oli saada kilpailevat yritykset toimimaan yhdessä nuorten hyväksi kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi. Mukana oli esimerkiksi Dentsu Aegis, joka on myös Suomen Read Hour -kampanjan merkittävä tukija.

”Lasten ja nuorten säätiö elää projektirahoituksella, ja Dentsulta saamamme rahallinen tuki on mahdollistanut meidän työvoimamme käyttämisen kampanjan tekemiseen”, Koskenkangas sanoo.

Hän kertoo globaalin Little x Little -hankkeen opettaneen, että projektilla kannattaa olla selkeä teema. Suomessa kampanjan teemaksi valittiin lukutaito.

”Kun teemaa vuosi sitten mietittiin, oli jo huoli siitä, että joka kymmenes nuori valmistuu peruskoulusta puutteellisella lukutaidolla. Media- ja viestintäyhtiöille lukutaito on elinehto, ja huomasimme, että teemavalinta oli onnistunut. En ole ennen nähnyt, että eri tahot lähtisivät heti näin innolla mukaan.”

Lukemisella on paljon myönteisiä vaikutuksia yksilölle ja yhteiskunnalle, ja lukutaidon hiipuminen näkyy esimerkiksi syrjäytymisenä. Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset lukemaan ja näyttää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä.

“Kun pysähtyy lukemaan tunniksi, siinä ehtii jo herätä kiinnostus tarinaan ja kipinä lukea lisää”, Koskenkangas sanoo.

Suomessa Read Hour -kampanja yhdistää paitsi kilpailevat media- ja viestintäalan yritykset myös erilaiset lukutaitotempaukset. Read Hourissa ovat mukana esimerkiksi Opetushallituksen Lukuliike, Lukukeskus ja Facebookissa toimiva jääkiekkoilija Kevin Lankisen #Lankisenlukupiiri.

Read Hour syntyi yhdessä ideoimalla

Keskenään kilpailevat yritykset ovat tehneet Read Hour -projektissa yhteiskuntavastuutyötä yhdessä. Kampanjaa suunniteltiin eri yritysten työntekijöiden kanssa esimerkiksi yhteisissä hackathoneissa, joissa oli mukana myös nuoria edustamassa kampanjan kohderyhmää. Nuoret ovat vaikuttaneet esimerkiksi heitä kiinnostavien vaikuttajien valitsemiseen mukaan kampanjaan.

Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa ovat olleet mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater, Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, SEK, Yle, opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta. Kampanjalla kerätään myös varoja Lasten ja nuorten säätiön toimintaan.

”Pyydämme lahjoituksia kentällä tekemäämme työhän, esimerkiksi työpajoihin ja kouluvierailuihin”, Koskenkangas kertoo.

Kampanjan ilmeen ja konseptin on suunnitellut SEK ja verkkosivun Into-Digital. Kampanjavideon toteutti Isobar. Kampanjalle ilmoitusnäkyvyyttä tarjoavat muun muassa Alma Media Kauppalehdessä ja Iltalehdessä, Sanoma Helsingin Sanomissa, Aller Suomi24:ssä, Bauer eri radiokanavilla, A-lehdet Demissä ja Apu-lehdessä, HSL digiscreeneillä, Mediateko digi- ja ulkomainontascreeneillä ja Yle kampanjaspoteissa.

Mukana kampanjassa on myös esimerkiksi kouluja, kuntia ja kirjastoja, jotka järjestävät kahden kampanjaviikon aikana omia tapahtumiaan. Read Hourin päätapahtuma järjestetään Helsingissä keskustakirjasto Oodissa 8. syyskuuta. Tapahtumassa tunnetut suomalaiset lukevat itselleen merkityksellisiä tekstejä ääneen kello 19 alkaen. Lukemassa ovat muun muassa Maria Veitola , Kaj Kunnas sekä popduo Eino ja Aapeli .

Lasten ja nuorten säätiön toiveena on, että tapahtumasta tulisi jokavuotinen, ja että kansainvälisen lukutaitopäivän yhteydessä vietettävä Read Hour voisi jossakin vaiheessa levitä myös muualle maailmaan.

Koskenkangas kertoo, ettei Read Hour ole pelkkä viestintäkampanja, vaan haastaa yrityksiä konkreettiseen toimintaan lukutaidon puolesta. Yritykset voivat kirjata lukutaitositoumuksensa valtioneuvoston kanslian ylläpitämälle Sitoumus 2050 -alustalle.