Tänään yrityssaneeraukseen hakeutunut Stockmann järjesti Hullut Päivät tänä vuonna ensimmäistä kertaa vain verkossa ja viikolla pidennettynä. Niiden viimeinen päivä oli eilen sunnuntaina, mutta myyntilukuja saadaan odotella vasta ykköskvartaalin tulosjulkistuksessa.

”Emme anna tässä vaiheessa lukuja ulos, mutta sen voin sanoa, että kun pidensimme Hulluja Päiviä viikolla, kehitys on ollut erittäin voimakas ja hyvä”, sanoo Stockmannin toimitusjohtaja Jari Latvanen.

Myös verkkokaupan tekninen stressitesti onnistui toimitusjohtajan mukaan hyvin.

”Se toimi hyvin. Juuri tänään sain asiakaspalautteen, jossa kiiteltiin, että kaikki toimi loistavasti. Toki olemme panostaneet verkon toimivuuteen ja olemme hakeneet myymälöistä jatkotukea, eli myös myymälöissä on pakattu verkkolähetyksiä.”

Vaikkakin kampanjaa oli pidennetty viikolla, ei verkkomyynti silti yllä tavaratalon lukuihin.

”Kun verrataan tavaratalon myyntiin, eihän verkon osuus kata sitä.”

Latvanen nimitettiin Stockmannin toimitusjohtajaksi elokuussa 2019, ja hänen johdollaan vaikeuksissa olleen tavaratalon liiketoimintaa on pyritty tervehdyttämään. Koronaviruksen isku on kuitenkin ollut raju, mikä johti hakemukseen yrityssaneerausmenettelyyn tänään.

”Sen jälkeen kun koronavirus iski, niin kyllähän asiakasmäärät ovat romahtaneet jo viranomaispäätöstenkin kautta. Viime viikolla eritoten, kun ravintolat suljettiin, niin silloinhan se loppui lähes tulkoon ihan yksittäisiin asiakkaisiin”, Latvanen sanoo.

Yrityssaneeraus on viimeinen keino ennen konkurssia, mutta Stockmannilla luotetaan yhä valittuun strategiaan ja uskotaan, että edellytykset kannattavaan liiketoimintaan on myös jatkossa.

”Olemme yksi harvoja muodin ja designin tämänkaltaisia toimijoita, ja uskomme että meillä on edellytykset kannattavaan liiketoimintaan myös jatkossa.”

Stockmann aloittaa koronaviruksen vuoksi yt-neuvottelut: ”Toimintaympäristö muuttunut nopeasti”