Hampurilaisravintolaketju Burger Kingin valikoima laajeni tänään samanaikaisesti 25 maassa ja 2 500 ravintolassa, kun listoille saapui uusi Rebel Whopper. Purilaisen välissä on soijapohjainen pihvi, joka on ”suunniteltu lihansyöjien makuun”.

Vegaanisen pihvin toimittaa hollantilaistoimija The Vegetarian Butcher, jonka Unilever osti vuosi sitten. Tuote toimitetaan Suomeen pakastettuna valmistusmaa Ruotsista.

Hampurilainen itse ei ole vegaaninen, sillä se valmistetaan samassa grillissä lihapihvien kanssa. Täytteet ovat samat kuin Whopperissa eli joukossa on myös majoneesia. Tuote onkin vegaanien sijaan suunnattu sekasyöjille, jotka haluavat lisätä kasvipohjaisten tuotteiden osuutta ruokavaliossaan.

”Tämä oli harkittu teko sillä tavalla, että tuotteesta haluttiin saada yhtä laadukas kuin Whoppereista. Brändin mukaisesti se on grillissä valmistettu”, Burger King Suomen ketjujohtaja Siru Kalpio kertoo M&M:lle.

Lanseeraus on yksi BK:n historian suurimmista.

Ketju on viime keväästä lähtien myynyt Yhdysvalloissa vegehampurilaista nimellä Impossible Whopper, jonka pihvin valmistaa kalifornialainen Impossible Foods. Kyseinen tuote sisältää geenimanipuloituja ainesosia ja sille ei ole haettu vaadittua myyntilupaa EU:sta.

Elokuussa BK alkoi myydä tuotetta maanlaajuisesti yli 7 000 ravintolassa.

BK:n mukaan tuote on ollut rapakon takana hitti ja tuonut sille runsaasti uusia asiakkaita. Ketjun myynti kasvoi Yhdysvalloissa kolmannella vuosineljänneksellä kuusi prosenttia, kun vuosi sitten kasvu oli vain prosentin. Analytiikkafirma inMarket Insightsin mukaan kävijäliikenne Impossible Whopperia tarjoavissa liikkeissä kasvoi huimat 18,5 prosenttia.