Slush

Sofia Virtanen 16.5.2016 12:20

Tokion toinen Slush keräsi 4 000 osallistujaa

Petri Artturi Asikainen
Slush Asia

Osa Slush Asia -tapahtumaa oli Linda Liukkaan koodaukseen opastavan lastenkirjan Hello Rubyn julkaisu Japanissa.

Startup-tapahtuma Slush järjestettiin Tokiossa toista kertaa 13.-14. toukokuuta. Slush Asia 2016 -tapahtuma toi yhteen 4 000 osallistujaa, mukaan lukien 360 startup-yritystä, 100 sijoittajaa, 200 toimittajaa ja 70 puhujaa. Pohjoismaista oli mukana huomattava startup-delegaatio.

Suomesta lähtöisin olevan kaksipäiväisen Slush-tapahtuman toteutti Tokiossa oma paikallinen tiimi, joka koostui yli 400 vapaaehtoisesta 38 eri maasta.

Japaniin halutaan rakentaa elinvoimaisempaa startup-kulttuuria. Monet puhujista viittasivat siihen, miten tärkeää on nuorempien japanilaisten sukupolvien voimaannuttaminen, jotta maa kasvaisi eristäytyneestä taloudesta kansainväliseksi teknologiaekosysteemiksi.

Startup-yrityksen perustaminen on edelleen harvinainen uravalinta Japanissa. Tällä hetkellä Pohjoismaat tuottavat toiseksi eniten miljardin dollarin arvoisia yrityksiä asukasta kohden. Edellä on vain Piilaakso.

Slush Asia -tapahtumaan punoutunut #NordicMade-aloite järjestettiin nyt toista kertaa. Hankkeen tarkoituksena on markkinoida pohjoismaalaista aluetta kansainvälisesti ja vahvistaa eri Pohjoismaiden välistä yhteistyötä. Ensimmäinen #NordicMade-matka järjestettiin viime elokuussa New Yorkiin.

Suomalaiset startup-yritykset olivat laajalti näkyvillä Slush Asia -tapahtumassa, ja ne otettiin Japanissa innolla vastaan. Jätehuollon pioneeri Enevo sekä peliyritys Mindfield Games pitsasivat sekä tapasivat paikallisia sijoittajia aikeenaan laajentaa toimintaansa Aasiassa. Karaokesovellus Singa hurmasi japanilaisen lehdistön.

Yksi suomalaisten huippuhetkistä oli Hello Rubyn eli Linda Liukkaan laatiman koodaukseen opastavan lastenkirjan julkaiseminen Japanissa.

"Minusta on tärkeää rakentaa siltoja Pohjoismaiden ja Japanin ekosysteemien välillä. Tarvitsemme lisää suomalaisia pioneereja Aasiaan. Kun Softbank osti Supercellin, oli nuorten ihmisten helpompi ajatella, että myös heidän yrityksensä voisi menestyä Aasiassa, ja Slush Asia raivaa myös tälle polkua", Liukas sanoo Slushin tiedotteessa.

Yksi Slush Asia -tapahtumapaikan erikoisuus oli se, että se oli koristeltu vapaaehtoisten valmistamalla 400 käsintehdyllä lyhdyllä sekä 120 Lux Helsingistä tuodulla lampulla.

Lähde: Tekniikka&Talous