Eräs vuoden 2019 puhutuimmista Super Bowl -mainoksista nosti kärkeen vapaan lehdistön roolin. Mainoksesta uutisoi muun muassa Mashable.

Washington Postin tunteikkaassa spotissa kertojana toimii kaksinkertainen Oscar-voittaja, tähtinäyttelijä Tom Hanks.

Mainosfilmissä nostetaan kuvakerronnan kautta esille merkittäviä uutistapahtumia, kuten Apoll 11 -aluksen vuonna 1969 suorittama ensimmäinen kuulento sekä vuonna 1995 yhteensä 168 ihmisen hengen vaatinut Oklahoma Cityn tuhoisa pommi-isku.

Hanks kertoo videolla kuinka merkittävien tapahtumien kohdalla on joukko ihmisiä, jotka kertovat totuuden hinnalla millä hyvänsä. He ovat riippumattomia journalisteja. Filmillä näytetään myös valokuvia työtehtäviensä yhteydessä menehtyneistä journalisteista.

"Tieto voimaannuttaa meitä ja auttaa meitä tekemään päätöksiä. Tietäminen pitää meidät vapaina", Hanks toteaa vetoavasti.

Tänä vuonna 11 kerran Super Bowlissa mainostanut eteläkorealainen autovalmistaja Hyundai luotti omassa ratkaisussaan huumoriin, mikä on tunnetusti vaikea laji, kuten muun muassa AdWeek huomauttaa.

Filmissä näyttelijä Jason Bateman esittää hissiopasta, joka vie asiakkaansa eri kerroksiin. Ideana on, että jokainen kerros on aina edeltäjää huonompi vaihtoehto.

Eräässä kerroksessa järjestetään vegaanijuhlat ja tarjoillaan syötäväksi "punajuurimureketta" (eng. "beet-loaf").

Tämä osuus ei ollut kaikkie mieleen. Muun muassa maailman suurin eläinten oikeuksia puolustava järjestö People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) ilmaisi hämmästyksensä mainoksesta.

Hyundai ilmoitti myöhemmin Twitterissä, että vegaanina olemisessa ei ole yrityksen mielestä mitään vikaa ja mainoksessa esiintyvä henkilö ei vain sattunut pitämään annoksesta, jota hänelle tarjottiin.

"Me itse asiassa rakastamme vegaaniruokaa ja olemme iloisia siitä, että siitä tulee entistä yleisempää", autovalmistaja ilmoitti.

Keskeiseksi teemaksi tämän vuoden Super Bowl -mainoksissa nousivat tekoäly ja robotiikka. Muun muassa perunalastubrändi Pringles, olutbrändi Michelob Ultra ja puhelinoperaattori Sprint kuuluivat niiden mainostajien joukkoon, jotka nostivat ratkaisuissaan esille tekoälyn, kertoo AdAge.

Sekä Michelob Ultran että Pringlesin spottien keskiössä on se tosiasia, että vaikka tekoäly ja robotiikka mahdollistavat monia asioita, on silti olemassa juttuja, joihin kone ei taivu. Tällaisia ovat inhimilliset nautinnot, kuten perunalastujen syöminen ja oluen nauttiminen.

Usein huumoriin ja omaperäisiin ratkaisuihin mainonnassaan luottava Burger King oli jälleen yksi puhutuimmista mainostajista Super Bowlin yhteydessä.

Hampurilaisravintolaketjun spotissa yhdysvaltalainen kuvataiteilija ja elokuvantekijä Andy Warhol nähdään syömässä ketjun Whopper-hampurilaista.

Warhol esiintyi alun perin hampurilaisen syömisen parissa 66 Scenes in America -dokumenttifilmissä vuodelta 1982. Luova toimisto David Miami sai materiaalin haltuunsa ja työsti siitä Burger Kingille 45 sekuntia pitkän Super Bowl -mainoksen.

Burger Kingin globaali markkinointijohtaja Fernando Machado oli mielissään katsojat yllättäneestä ratkaisusta.

"Kun David toi materiaalin meille ja katsoimme filmin, päämme yksinkertaisesti räjähtivät. Mitkä ovat todennäköisyydet, että brändilläsi on tällainen voimavara käytettävissään. Se on kaunista", Machado kommentoi AdWeekille.