Tom of Finland by Finlayson -malliston lanseeraus valittiin Retail Awards -palkinnon saajaksi vuoden markkinointitekona.

Tuomaristo perustelee valintaansa sillä, että lanseeraus oli suomalaisen brändin rohkea avaus kansainvälisille markkinoille sekä loi asennetta ja hypeä perinteiselle tekstiilibrändille. Tuomariston mukaan Finlayson nosti taiteilija Touko Laaksosen arvoiselleen paikalle Suomessa.

"PR:n keinoin toteutettu lanseerauskampanja on tähän asti poikinut noin 400 mediaosumaa maailman laajuisesti. Olemme onnistuneet uudistamaan Finlaysonia yhtenä Suomen johtavana, aikaansa seuraavana tekstiilibrändinä. Omien kanaviemme myynti on kasvanut kaksinumeroisesti sitten lanseerauksen", sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.

Malliston PR-toimenpiteistä ja lanseerausviestinnästä vastasi viestintätoimisto Manifesto, joka on ollut Finlaysonin viestintätoimistokumppani vuodesta 2011.

Retail Awards on Kaupan Maailma -lehden ja messujärjestäjä easyFairs in vuonna 2010 perustama Suomeen vähittäiskaupan oman palkinto. Palkitsemiskonsepti on tuttu Ruotsista, jossa sitä on jaettu jo useamman vuoden ajan.


Retail Awards -palkinnot jaetaan joka vuosi Myymälä-tapahtuman yhteydessä ja se jaettiin nyt kuudennen kerran.

Tuomaristossa oli tänä vuonna mukana suunnittelija Susanne Markkanen-Pipoli, Oona Rissanen easyFairsilta ja
 Tarmo Hahto BBM Oy / Kaupan Maailma -lehdestä. Tuomariston sihteerinä toimi Kaupan Maailma -lehden päätoimittaja Thea Ekholm.