Brändit

Talouselämä 24.6.2016 09:20

Tom of Finland nosti Finlaysonin takaisin raiteille - "Onko rikollista miettiä bisnestä uudelleen?"

Anni Koponen
Finlaysonin Jukka Kurttila.

Toimitusjohtaja Jukka Kurttila toi kohutun Tom of Finland -malliston Finlaysonille. Päätös kirvoitti sekä kehuja että tappouhkauksia, kertoo Suomen Yrittäjät.

Finlaysonin myymäläpäälliköt tuijottavat kokoushuoneen seinälle valaistuja homoeroottisia hahmoja kauhuissaan, kuvailee Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kohutun Tom of Finland -malliston ensiaskeleita Suomen Yrittäjien haastattelussa.

”He varmaan ajattelivat, että nyt se paljastui: uudet omistajat ovat hulluja”, hän jatkaa.

Kymmenestä Finlaysonin myymälästä vain Helsingin Esplanadin myymälä haluaa mallistoa käsitelleen kokouksen jälkeen ottaa Tom of Finland –tekstiilejä valikoimiinsa. Kahden viikon kuluttua tästä tuotteet on myyty loppuun, ihmiset kyselevät perään, ja Finlaysonin myynti lähtee Kurttilan mukaan hurjaan nousuun.

Yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna 23 prosenttia, joista noin puolet tuli Tom of Finland –tuotteista.

Mallistolla haettiin uutta suuntaa: haastattelussa Kurttila kuvailee Finlaysonin uudistunutta brändiä rohkeaksi, ennakkoluulottomaksi ja suvaitsevaiseksi. Tähän kokonaisuuteen Tom of Finland sopii toimitusjohtajan mukaan täydellisesti.

Uudistus ei kuitenkaan miellyttänyt kaikkia. Kurttila kertoo Suomen Yrittäjille pohtineensa, että pitääkö uppoavaa laivaa suojella loppuun asti.

”Kun suunnittelimme Tom of Finlandia, niin joku sanoi, että päätitte sitten tuhota Finlaysonin brändin. No jos liikevaihto on ollut viimeiset sata vuotta alaspäin, niin onko rikollista miettiä bisnestä uudelleen? Olisin aika huono toimitusjohtaja, jos suojelisin sellaista, mitä ei pidä suojella”, hän sanoo haastattelussa.

Kurttila kertoo saaneensa Tom of Finlandiin liittyen niin kiitoskirjeitä kuin tappouhkauksia. Hän muistuttaa, että tuotteet ovat ennen kaikkea kunnianosoitus Touko Laaksosen taiteelle.

”Olen sen verran parkkiintunut, ettei kritiikki satu, mutta ihmettelen joidenkin ihmisten käytöstä. Tuotteet ovat tehneet hyvää suomalaiselle kulttuurille”, hän tiivistää.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö