Salomaa Yhtiöihin kuuluva luova toimisto SEK on nimittänyt Tomi Härmän, 41, uudeksi strategiajohtajaksi. Härmä siirtyy SEKiin Media Metrics Finland -yhtiön toimitusjohtajan paikalta.

Aiemmin hän on työskennellyt 12 vuotta johtotehtävissä Suomen suurimmassa mediatoimistossa Dagmarissa, jossa hän vastasi muun muassa data science -liiketoiminnan kasvattamisesta.

Tiedolla johtaminen, data ja asiakaskeskeisyys ovat olleet vahvasti läsnä kaikissa vaiheissa Härmän uraa. Loikkaus luovaan toimistoon tuntui luontevalta, sillä yritys on Härmän mielestä mielenkiintoisessa vaiheessa sekä strategisesti että yrityskulttuurin näkökulmasta.

”SEK on uudistunut merkittävästi muutaman viime vuoden aikana. Toimistoon on tullut paljon uutta porukkaa. Juttelimme toimitusjohtaja Jaakko Rantalan kanssa paljon SEKin uudesta strategiasta sekä johtamisen mallista. Meillä oli näistä asioista hyvin yhtenäinen näkemys. Ajatuksemme kohtasivat”, Härmä kertoo M&M:lle.

SEKin strategiassa keskeisessä asemassa on datan, luovuuden ja sisältöjen yhdistäminen. Stratetgian alkujuuret ulottuvat jo useamman vuoden taakse, toimitusjohtaja Rantala toteaa.

Yritys osti vuonna 2016 Pohjoismaiden johtaviin analytiikkataloihin lukeutuvan Qurun ja vuoden 2018 alussa verkkoanalytiikkaan keskittyvän Super Analyticsin.

Härmän rekrytoiminen on looginen jatkumo tällä matkalla. Lisäksi hän on Rantalan mukaan monelle SEKin työntekijälle ennestään tuttu ja pidetty kollega SEKin tavoin Salomaa Yhtiöihin kuuluvan Dagmarin ajoilta.

”Nykyään myös luovalta toimistolta odotetaan kanavaosaamista. Tämä välittyy hyvin esimerkiksi Vuoden toimisto -tutkimuksen asiakasvastauksista. Tätä osaamista Tomi tulee meille vahvistamaan. Hän on Suomen kovimpia tyyppejä viemään datan ja luovuuden liittoa eteenpäin”, toimitusjohtaja sanoo.

Data on luovuuden polttoainetta

Vahvaan brändiin tarvitaan luovan työn ja datan liitto. Härmän mukaan tämä on SEKillä sisäistetty, mitä hän pitää myös yhtenä yhtiön uuden strategian vahvuuksista.

”Data auttaa luovaa prosessia aivan valtavasti. Kun pystymme tuomaan relevanttia faktaa ja taustatietoa oikealla tavalla käsiteltynä suunnittelijoille ja asiakkaille, tekeminen saa vahvan suunnan. Dataa on jatkuvasti enemmän saatavilla, mutta keskeistä koko prosessissa on se, miten sitä hallinnoidaan, jalostetaan ja tuodaan hyötykäyttöön”, Härmä toteaa.

Nykyaikana kilpailu on alalla kuin alalla erittäin kovaa. Uusia brändejä syntyy jatkuvasti.

Tässä tilanteessa brändi on Härmän mukaan merkityksellinen ihmisille, kun se helpottaa jollain tavoin heidän elämäänsä tai toimii heidän arvopohjaansa vastaavalla tavalla.

Vastuullinen yritystoiminta ja Purpose-markkinointi ovat tuttua kauraa markkinointiväelle, mutta niiden merkitys ei Härmän arvion mukaan ainakaan ole vähentymässä.

”On valtavan kiinnostavaa, että brändit ovat entistä vahvemmin kiinni ihmisten arjessa ja arvoissa. Se edellyttää sitä, että ymmärrämme koko ajan syvemmin ja uudella tavalla loppuasiakasta.”

”Sen sijaan, että kerromme tuoteominaisuuksista luovasti ja hienosti, on kyettävä tuottamaan arvoa kuluttajan elämään. Se voi tilanteesta ja brändistä riippuen tarkoittaa arjen helpottamista tai maailman pelastamista”, Härmä kiteyttää.

SEK teki tämän vuoden elokuussa päättyneellä tilikaudella 11,9 miljoonan euron liikevaihdon. Myyntikate oli 9,3 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 1,1 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli hieman vajaa miljoona euroa.

Toimitusjohtaja Jaakko Rantalan mukaan kasvutavoite käynnissä olevalle tilikaudelle on 10 prosenttia.

”Markkinassa näkyy paljon epävarmuutta, mutta se ei ole toistaiseksi heijastunut liiketoimintaan. Olemme saanet useampia voittoja, joista emme vielä vain voi kertoa. Konepellin alla porisee paljon positiivisia asioita. Uskon vahvasti, että kasvutavoite täyttyy”, Rantala kertoo.

SEKin asiakkuuksiin lukeutuvat muun muassa Pauligin Juhla Mokka -brändi, Finnair, Konecranes, Visit Finland sekä Stora Enso. SEK valittiin tänä vuonna Finnish Comms Awards -kilpailussa Vuoden viestintätoimistoksi.