Nenäpäivä on lanseerannut yrityksille suunnatun Onnen tonni -kampanjan kutsuakseen yritykset helpolla tavalla mukaan Nenäpäivään. Tuhannen euron lahjoituksella yritys saa hyvän mielen lisäksi näkyvyyttä Nenäpäivässä ja viestintäpaketin.

”Olemme suunnitelleet Onnen tonni -kampanjan yrityksen näkökulmasta. Yritys saa itse päättää, haluaako vain lahjoittaa vai käyttääkö hyödykseen tarjoamaamme näkyvyyttä ja viestintäpakettia”, kertoo Nenäpäivä-säätiön kumppanuuskoordinaattori Anette Koivisto tiedotteessa.

Nenäpäivä kutsuu suomalaiset yritykset apuun, jotta maailman lapsilla olisi myös tulevina vuosina mahdollisuus oppia lukemaan, saada tarvittavat lääkkeet ja riittävästi ravintoa kasvaakseen sekä tarvittavaa huolenpitoa. Tuhannen euron lahjoituksella yrityksellä on mahdollisuus antaa esimerkiksi elintärkeät rokotukset 800 lapselle.

Kampanjaa koristaa Kummelista tuttu Heikki Silvennoisen jo klassikoksi muodostunut Tonnin seteli -ilme, josta on tullut suosittu meemikuva. Onnen tonni -kampanjan onkin tarkoitus piristää syksyä ja tuoda hyvää mieltä työyhteisöihin. Samalla halutaan osoittaa, että yritysvastuun osoittamisen ei tarvitse olla ryppyotsaista.

Kumppanuuspäällikkö Johanna Mäkelä kertoo Nenäpäivä-säätiön uskovan, että poikkeuksellisista ajoista huolimatta moni suomalainen yritys haluaa osoittaa vastuullisuuttaan ja tehdä hyvää.

”Maailman onnellisimmalla kansalla on varmasti varaa auttaa koronastakin huolimatta siellä, missä apua nyt eniten tarvitaan. Tonni on varmasti monelle suomalaiselle yritykselle kohtuullinen lahjoitussumma, mutta sillä on maailman lasten elämässä merkittävä vaikutus”, Mäkelä sanoo.

Viime vuonna Nenäpäivä keräsi yhteensä 2,3 miljoonan euron lahjoituspotin, josta useita satoja tuhansia euroja tuli yrityslahjoituksina. Onnen tonni -kampanja kerää Nenäpäivän tavoin lahjoituksia vuoden loppuun saakka. Varsinaista Nenäpäivää vietetään perjantaina 13. marraskuuta. Ajatuksena on kääntää kuluneen vuoden epäonni maailman lasten onneksi.

Nenäpäivässä ovat mukana Unicef, Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu, Pelastakaa Lapset, Plan International Suomi, Fida International, Solidaarisuus, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ja Suomen Lähetysseura. Yle tukee Nenäpäivä-kampanjaa ohjelmatoiminnallaan.