Millaisena maailma aukeaa koronapandemian jälkeen? Hyvä kysymys, mutta on aika turvallista arvata, että se ei ole samanlainen kuin ennen koronaa. Listaan tässä muutamia trendejä, joiden uskon nousevan – ei missään tärkeysjärjestyksessä, näiden voimakkuuden arvioimiseen tarvitaan lisää tutkimusta.

  1. Etätyö/kotitoimistot
  2. Nopeammat internet-yhteydet
  3. Tietoturvapalvelut
  4. Globalisaation pysähtyminen
  5. Paikallinen tuotanto, käsityöläisyys
  6. Innovaatiot
  7. Brändien merkityksellisyys
  8. Verkkokauppa
  9. D2C-kauppa eli suoraan valmistajalta kuluttajalle
  10. Ostoautomaatit
  11. Digitalisaatio
  12. Virtuaaliset palvelut
  13. Suoratoistopalvelut
  14. Live-striimaus
  15. Avoin data
  16. Lähiruoka
  17. Ravintoloiden ja kaupan yhteistyö
  18. Take away -ruoka
  19. Ympäristö ja luonto
  20. Ekologisuus
  21. Kotimaisuus
  22. Omavaraisuus
  23. Kotimaan matkailu
  24. Hygienia
  25. Wellness/mindfulness

Moni näistä ei selittelyä kaipaa, mutta esimerkiksi etätyön lisääntyminen vaikuttaa suoraan muun muassa tele- ja informaatiosektorin palvelutarpeeseen, ravintolapalveluihin sekä autoiluun ja joukkoliikenteeseen. Globalisaatio lienee myös käännekohdassa ja tilaa valtaa paikallisuus ja omavaraisuus – yhdistettynä kuluttajien yksilöllisiin tarpeisiin myös käsityöläisyys. Brändien ja tuotteiden aito merkityksellisyys erottaa jyvät akanoista samalla, kun ns. gaslighting (kriisin jälkeinen viestintä kulutuksen nostamiseksi vanhalle tasolle) alkaa.

Verkkokaupan välityksellä suoraan valmistajalta kuluttajalle tapahtuva kauppa (D2C) lisääntyy. Kauppa on ylipäätään suuressa murroksessa ja esimerkiksi erilaiset ostoautomaatit voivat olla siitä yksi ilmentymä. Ravintoloille aukeaa uusia mahdollisuuksia, joita nyt jo testataan yhteistyössä kaupan kanssa. Joka tapauksessa kaikki, mikä voidaan digitalisoida, digitalisoidaan. Samalla katseet kääntyvät luontoon ja yhteiseen planeettaamme, sen hyvinvointiin. Ekologinen vastuu nostaa merkitystään niin yksilön kuin yritysten tasolla, myös matkailussa. Ylipäätään ihmiset tulevat kiinnittämään, ainakin hetkellisesti, enemmän huomiota hyvinvointiin ja terveyteen. Veikkaan, että henkilökohtaisista geenitesteistäkin tulee pian rutiinia.

---

Kari Roose, CMO, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus Oy