Verkkokauppa

Irmeli Salo 7.2.2014 13:05 päivitetty 4.2.2016 10:29

Tori.fi avautuu yrityksille

Kotitalouksien markkinapaikka Tori.fi haluaa verkkotorille myös yrityksiä kaupantekoon.

Suomen suurimmaksi verkon kauppapaikaksi kasvaneella Tori.fi:llä vieraili viime vuonna noin 1,3 miljoonaa kävijää kuukausittain. Neljä vuotta toiminut Tori.fi sijoittuu nyt suosituimpien suomalaisten verkkosivujen joukossa neljänneksi 40 miljoonalla viikottaisella sivulatauksellaan.

Torilla eniten tarjolla on kodin tavaroita kuten sisustustarvikkeita, huonekaluja, vaatteita, kenkiä, lastentarvikkeita ja leluja. Torin ilmoituksista valtaosa, 96 prosenttia on yksityisten ihmisten jättämiä ja myös ostajien enemmistö on kotitalouksia.

Vaivihkaa Tori.fi hivuttautuu myös yritysten kauppapaikaksi sekä tarjoamaan tuotteita ja palveluita yksityishenkilöille tai toisille yrityksille.

”Tori.fin asiakkaina on tällä hetkellä 11 yritystä pitkäaikaisessa markkinointiyhteistyössä. Sivustoa käyttää hyödyksi esimerkiksi jo yli 300 autoliikettä. Tässä vaiheessa vain neljä prosenttia Torin ilmoituksista on yritysten jättämiä”, sanoo Tori.fi:n toimitusjohtaja Jussi Lystimäki M&M:lle.

Hänen mukaansa markkinointiyhteistyön kumppanit tarjoavat Torin käyttäjille palveluita ja ratkaisuja jotka ovat relevantteja juuri siinä hetkessä kun asiakas on vaikkapa ostamassa autoa tai arvokkaampaa tuotetta.

”Kuluttajan hankintapäätöstä helpotetaan tarjoamalla vaikkapa rahoitusta hankinnalle taikka helppoa tapaa hankkia kotivakuutus juuri sille asunnolle jota ovat katsomassa. Lapsiperheisiin ostettavien tuotteiden yhteydessä markkinoijat tarjoavat tuotteita jotka liittyvät lapsiperheen arkeen tai tuleviin hankintoihin.”

Lystimäen mukaan Tori ei vielä markkinoi palveluaan B2B-ilmoittajille, mutta sen sijaan markkinoi Toria brändeille paikkana, jossa tavoittaa suomalaisia kuluttajia ostomoodissa eri puolilta Suomea juuri silloin kun hankintakuume iskee.

Yritysten kaupanteko on euroissa suurempaa kuin yksityisten.

”Joillakin B2B-toimijoilla ostot ovat sadoissa tuhansissa euroissa vuositasolla, toisilla kymmenissä tuhansissa euroissa. Toimijoiden saamat hyödyt yhteistyöstä ovat huomattavasti suuremmat”, Lystimäki sanoo.

Tori.fi aikoo kuitenkin satsata isommin yritysasiakkaiden palvelemiseen.

”Tarkkaa ajankohtaa on vaikeaa arvioida tällä hetkellä, mutta periaattenamme on, että kun kuluttajien määrä ja aktiivisuustasot ovat huomattavia jossakin tietyssä tuotekategoriassa tai kuluttajasegmentissä, mukaan haetaan b-to-b -toimijoita jotka voivat tarjota omia tuotteitaan ja ratkaisujaan juuri sille kuluttajasegmentille fiksulla tavalla. Olemme siirtyneet ottamaan B2B-toimijoita mukaan Toriin pikku hiljaa jo tässä vaiheessa. Näemme kuitenkin että Tori.fi-palvelun kasvupotentiaali on edelleen huomattava ja emme näe mitään syystä miksi palvelu ei voisi kasvaa vielä kaksi ja kolminkertaiseksi tulevien vuosien aikana. Tämän pitäisi itsessään houkutella mukaan B2B-toimijoita suuressa määrin”, Lystimäki sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö