Ihmisten välisen käytetyn tavaran markkinapaikassa Tori.fi:ssä vierailtiin viime vuonna yhteensä 330 miljoonaa kertaa. Toukokuussa palvelua käytti yhteensä yli 2,75 miljoonaa yksittäistä kävijää.

Tori.fi:ssä vuonna 2019 käydyn vertaiskaupan ympäristövaikutus oli 163 000 tonnia luonnosta säästettyjä hiilidioksidipäästöjä.

Ympäristövaikutus on kasvanut mittaan, jossa palvelun kautta vuodessa käydystä käytetyn tavaran kaupasta saatava muovinsäästö vastaa suomalaisten vuodessa kuluttamien muovipussien määrää.

”Suomalaiset käyttivät vuonna 2018 noin 860 miljoonaa muovipussia tai -kassia. Niiden kuorma ympäristölle oli noin 162 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä eli likimain vastaava, jonka Tori.fi:ssä käyty vertaiskauppa säästi viime vuonna”, Tori.fi:n toimitusjohtaja Jussi Lystimäki kertoo tiedotteessa.

Ekologisia vaikutuksia

Käytetyn tavaran vertaiskauppa tuo mukanaan merkittäviä ympäristösäästöjä. Ihmisten välinen käytetyn tavaran kauppa Tori.fi:ssä säästää vuodessa muovia yli 6 000 tonnia.

Määrä on liki sama, joka muovia kuluu vuodessa koko Suomen muovikasseihin. Tiedot selviävät Tori.fi:n vuotuisesta vertaiskaupan ympäristövaikutustutkimuksesta.

Ihmisten vertaiskaupalla viime vuonna saavuttama ympäristövaikutus vastaa hiilidioksidipäästöjen määrässä Helsingin kolmen kuukauden koko ajoneuvoliikennettä. Autot tulisi siis Helsingissä pysäyttää joka vuosi kolmeksi kuudeksi, jotta päästäisiin samaan.

”Ympäristövaikutus syntyy siitä, kun verrataan, että Tori.fi:stä hankitut tuotteet olisi hankittu uusina. Uuden valmistamisesta luonnollisesti koituu aina päästöjä. Kun hankkii käytettyä, päästöt eivät lisäänny. Se on vertaiskaupan ympäristövaikutus”, Lystimäki sanoo.

Tori.fi mittaa ympäristövaikutustaan vuosittain yhteistyössä Ruotsin ympäristöntutkimuslaitoksen kanssa. Ympäristövaikutus on palvelulle tärkeä arvo, sillä ympäristön kuormittamisen vähentäminen tavaroiden käyttöikää pidentämällä on koko vertaiskauppakulttuurin ydinperusteita.

Kauppapaikan tänä keväänä toteuttamasta kyselytutkimuksesta ilmeni, että tavarasta eroon pääseminen jälleenmyymällä on toiseksi yleisin motivaattori palvelun käyttämiselle. Ekologisuus on kolmanneksi yleisin. Ykkösmotivaattori on rahan tienaaminen.

Tori.fi:n tuoreryhmistä suurimmat päästösäästöt saatiin viime vuonna aikaan kulkuneuvoissa sekä huonekaluissa ja sisustamisessa. Palvelun suosituimmat tuoteryhmät ovat huonekalut ja sisustus sekä vaatteet ja kengät.

Pirkanmaa valloitti piikkipaikan

Maakunnista Suomen vertaiskaupan ykkönen on asukasmäärään suhteutettuna Pirkanmaa. Siellä tehdään eniten kauppoja per asukas. Keskimäärin jokainen pirkanmaalainen ostaa tai myy jotain vuosittain Tori.fi:ssä. Laskennallinen kauppojen määrä on 1,33 per vuosi per pirkanmaalainen.

Toiseksi aktiivisinta on Pohjois-Karjalassa. Siellä laskennallinen lukema on 1,27 kauppaa per vuosi per asukas. Pohjoiskarjalaiset säästävät maakunnista keskimäärin eniten luontoa vertaiskaupallaan.

Kukin 48,6 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Suuri keskimääräinen säästö johtuu siitä, että Pohjois-Karjalassa ostetaan ja myydään Tori.fi:n kautta huomattavan paljon ajoneuvoja.

”Uusimaa on luonnollisesti kokonaismäärissä selkeästi suurin vertaiskauppamaakunta, koska siellä asuu noin kolmannes suomalaisista. Mutta kyllä vertaiskauppa on iso ja ennen kaikkea kasvava ilmiö kaikkialla Suomessa”, Lystimäki huomauttaa.