Media

Aleksi Ylä-Anttila 31.10.2018 16:15

"Totuus on sen arvoista" – New York Timesin kampanja ottaa kantaa tutkivan journalismin puolesta

Toisessa mainosfilmissä New Yor Times tuo esille, kuinka lehden toimittajat haastattelivat maahanmuuttajien palvelukeskusten työntekijöitä ja lasten vanhempia ja osoittivat, miten sadat lapset oli erotettu vanhemmistaan Yhdysvaltain rajatarkastuksessa.

Lehti haluaa kampanjansa kautta auttaa lukijoita ymmärtämään paremmin, että hyvien ja perusteellisten uutisten tekeminen vaatii aikaa ja resursseja.

Sanomalehti The New York Times on julkaissut kaksi uutta mainosta, joissa korostetaan tutkivan journalismin merkitystä yleisölle. Kampanjasta uutisoi AdWeek.

Mainoksissa NYT tuo esille, kuinka perusteellisesti lehti tutki aiheensa, kun se kertoi, miten lapset erotettiin maahanmuuttajaperheistään Yhdysvaltain rajatarkastuksessa sekä kuinka presidentti Donald Trumpin perhe on välttänyt verojen maksua vuosikymmenten ajan.

Kampanjan on toteuttanut newyorkilainen mainostoimisto Draga5 ja se näkyy televisiossa, streaming-palveluissa sekä painetussa mediassa.

"Meidän mielestämme tämä on mukaansatempaava tapa kertoa siitä, miten paljon journalismissa juttujen eteen tehdään työtä", New York Timesin yleisösuhteesta ja brändistä vastaava johtaja David Rubin kertoo AdWeekille.

Jokaisessa mainoksessa näytetään jokin osa jutuntekoprosessista ja annetaan myös ääni joillekin jutuntekijöistä eli asiaan perehtyneistä tutkivista journalisteista.

Toisessa mainoksessa kerrotaan, kuinka Trumpin perheen veroasioita käsittelevän jutun tekoprosesin aikana analysoitiin 100 000 erilaista dokumenttia. Aikaa jutun tekemiseen meni 18 kuukautta.

Toisessa mainoksessa puolestaan tuodaan esille, kuinka toimittajat haastattelivat maahanmuuttajien palvelukeskusten työntekijöitä ja lasten vanhempia ja osoittivat, miten sadat lapset oli erotettu vanhemmistaan. Mainokset päättyvät iskulauseeseen "The truth is worth it", suomennettuna "totuus on sen arvoista".

NYT on kampanjoinut aiemmin totuuden puolesta muun muassa vuoden 2017 Oscar-gaalan yhteydessä toteutetuista lähetyksistä alkunsa saaneessa TV-kampanjassa, jonka iskulause "Totuus on rankkaa" (eng. Truth is hard) mukailee uuden kampanjan slogania.

Lehden omat tutkimukset osoittavat lehden tilaajien ymmärtävän satunnaisia lukijoita paremmin, että hyvän jutun tekeminen vaatii aikaa ja resurssia.

New York Timesilla oli yhteensä 3,8 miljoonaa tilaajaa vuoden 2018 toisella neljänneksellä. Heistä 2,9 miljoonaa tilasi vain digilehden. Viime vuonna vastaavaan aikaan tilaajia oli 3,3 miljoonaa, joista 2,3 miljoonaa oli digilehden tilaajia.

"Tämä (kampanja) on seuraava askel siihen, että saamme lukijat ymmärtämään, että hyvin tehdyistä uutisista pitää maksaa, jos he sellaisia uutisia haluavat", sanoo Rubin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö