Radioiden soittolistat ovat puhuttaneet levybisnestä ja artisteja pitkään. Pohjaa jupinalle antaa se, että käytännössä puoli tusinaa miestä päättää mikä Suomessa soi.

Tähän asti väittely soittolistojen kirouksesta tai autuudesta on kuitenkin ollut parran pärinää ilman faktaa mihin nojata.

Nyt sitä on tulossa, sillä Suomen Akatemia on lähtenyt rahoittamaan Music Culture and Corporate Cultures -hanketta. Siinä käydään läpi radioiden musiikkipolitiikan ja radiomusiikin muutosta vuosina 1963-2005. Tuloksia on luvassa vuoden sisään.

Hankkeessa on mukana helsinkiläinen muusikko ja toimittaja Arto Vilkko, joka on käynyt soittolistoja läpi yhteistyössä Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen kanssa.

Vilkko kuunteli ja taltioi vuonna 2004 kaiken musiikin mitä Radio NRJ, Nova, Kiss FM ja Ylex soittivat yhden viikon aikana. Kappaleet taltioitiin musiikinhallintaohjelma Selectoriin ja analysoitiin.

- Radiot eivät soittaneet samoja biisejä. Toki 3-4 päivän hittiä soi kaikilla, mutta muuten kanavilla oli täysin eri profiili, Vilkko kertoo.

Toisto on voimaa

Tiuhin soittorotaatio oli NRJ:llä, jossa yksi ja sama hitti toistui viikon aikana 27 kertaa. Kissillä ykköshittiä tykitettiin viikossa 16 kertaa.

Laajin laulupakki oli Ylexil­lä, joka ehti viikon aikana soittaa 268 erilaista kappaletta. Näin siis neljä vuotta sitten, vaan mikä mahtaa olla tilanne tänään?

- Arvelin silloin, että rotaatio tulee vaan tiivistymään ja niin on käynyt. Hitit soivat entistäkin tiuhempaan, Vilkko sanoo.

Arto Vilkko huomasi, että toisto oli voimaa. Noin 30 biisillä täytettiin yli puolet lähetysajasta. Vajaa kolmannes tarjonnasta oli suomalaista, mutta yli puolet kotimaisten laulujen soitoista syntyi kymmenellä kappaleella.

- Radiot soittivat lauluja, jotka ne itse määrittelivät hiteiksi, muut uutuuskappaleet saivat lähinnä satunnaista soittoa. Pelattiin siis varman päälle uutuuksien kanssa.

Hitti ei ole aina hyvä

Arto Vilkko on itse ollut ohjelmapäällikkönä ja musiikkipäällikkönä useilla kanavilla. Työnantajia ovat olleet muun muassa Yle, Nova, Classic FM ja Suomipop.

Hän muistuttaa, että hitin tuputtamisella ei voi aivopestä yleisöä. Ihmiset voivat sietää ja hyväksyä laulun, mutta eivät välttämättä osta sitä.

- Jos jotain soitetaan paljon, se ei vielä tarkoita, että se on hemmetin hyvä.

Uusia artisteja markkinoille työntävälle levy-yh­tiölle soittolistoille pääseminen on tärkeää. Se avaa väylän pikaiseen kassavirtaan, jos yleisö ostaa paketin.

Arto Vilkko & Kari Kuivalainen duo on ollut kahdesti soittolistalla Radio Suomessa. Keikkamyynnissä listamenestys ei kuulemma ­näkynyt.

- Toivottavasti ainakin Gramex- ja Teosto-tuloilla saamme studiot maksettua, Vilkko virnistää.

Nimi, tyyli, laulu...

Jos tie soittolistoille ei aukea, vaihtoehto on nimenomaan keikkailu, Vilkko arvioi. Kuuntelijat pitää voittaa puolelleen, vaikka yksi kerrallaan.

- Radiot eivät edistä kenenkään uraa, ellei menesty muuten. Kun olet tähti, niin radiot alkavat kompata hyppäämällä kyytiin. Listalle on helpompi päästä jos on jo nimeä, toiseksi pitää olla tunnistettava tyyli. Kolmantena tulee se laulu.

Arto Vilkko alustaa ensi torstaina Tampereella järjestettävässä Musiikki & Media -seminaarissa otsikolla "Mitä jos et ole soittolistalla?".