Mainonnan määrä oli edelleen toukokuussa järisyttävän alhaalla, selviää Kantar TNS:n tuoreesta tilastojulkistuksesta. Laskua kuvailtiin historiallisen voimakkaaksi jo huhtikuussa ja sitä se oli myös viime kuussa.

Kokonaisuutena mainontaa tehtiin toukokuussa viime vuoteen verrattuna -42,2 prosenttia vähemmän. Elokuvamainonta oli nollassa ja ulkomainonnasta katosi yli 70 prosenttia. Parhaiten kesti digimainonta, jossa laskua oli neljännes.

”Positiivista tässä on se, että pudotuksen vauhti ei huhtikuun jälkeen enää kiihtynyt. Hyvin todennäköisesti aallonpohja oli nyt tässä”, kommentoi Kantarin Ad Intelligence Lead Tapio Heikinheimo tiedotteessa.

Huhtikuussa lukema oli -42,8 prosenttia, tosin vuonna 2019 vaalimainonta nosti kuun lukuja tavallista ylemmäs. Jos vaalimainontaa ei huomioida, huhtikuun pudotus oli -38,2 prosenttia.

Kumulatiivisesti katsottuna tänä vuonna kaikesta mainonnasta on lähtenyt liki neljännes.

Järkyttävät numerot tuskin tulevat kenellekään alalla työskentelevälle yllätyksenä, mutta ikävä kyllä ne osuivat sesonkiin. Heikinheimo toteaa, että alalla on tavallisesti kaksi samankokoista kolmen kuukauden huippusesonkia eli kevätkausi maalis-toukokuussa ja syyskausi syys-marraskuussa.

”Nyt kevätkausi jäi ikään kuin kokonaan välistä”

Mainostajista eniten panostuksiaan ovat lisänneet öljy- ja energiayhtiöiden sekä pesuaineiden toimialat, jotka mainostivat toukokuussa noin kolmanneksen enemmän kuin vuosi sitten. Kaikkein hiljaisinta oli matkailu- ja liikennealalla, jonka mainonta oli käytännössä pysähdyksissä. Ero vuoden takaiseen oli -90 prosenttia. Yli 50 prosentin laskussa oli myös telepalveluiden, finanssialan ja moottoriajoneuvojen mainonta.

Kesä vaikuttaa jo valoisammalta, sillä markkina on muun muassa Kantarin arvion mukaan piristymässä ainakin suhteellisesti.

”Mahdollisesti näemme jo vähemmän synkkiä lukemia kesäkuukausina. Rajoitusten poistuessa ja ihmisten palatessa normaaliin rytmiin mainostajatkin tulevat aktivoitumaan. Syksyn osalta tarkemman ennusteen tekeminen on kuitenkin hyvin hankalaa”, Heikinheimo toteaa.

Mediamainonnan muutos-% välineittäin
MediaToukokuuKumulatiivinen tammi-toukokuu
Sanomalehdet: painettu–46,1–31,8
Kaupunki- ja noutolehdet: painettu–52,3–37,3
Aikakauslehdet: painettu–42,8–19,2
Televisio–37,0–19,8
Radio–47,2–28,2
Verkkomedia–26,0–10,8
Elokuva–100–56,7
Ulkomainonta–72,6–30,7
Yhteensä–42,2–23,6