1. Yrityksen tunnettuus
  2. Tuotteiden tunnettuus
  3. Yrityksen brändimielikuva
  4. Mainonnan muistaminen kohderyhmässä

Yrityksen tunnettuus on kriittinen tekijä niin b2b- kuin kuluttajakaupassa. Tämän päivän kuluttaja aloittaa ostoprosessinsa yleensä Google-haulla, ja on paljon parempi, että haku sisältää jo brändisanan kuin pelkän tuotekategorian. Eli mieluummin ”Apple-älypuhelin” kuin pelkkä ”älypuhelin”. Sama toimii yhtä lailla b2b-kaupassa. Siellä yrityksen tunnettuus varmistaa kuulumisen shortlistalle kun tarjouspyyntöjä lähetellään.

Tuotteiden tunnettuus on samoin hyvin tärkeä tunnusluku. Jos tuotteiden ja palveluiden tunnettuus ei ole kunnossa, potentiaaliset asiakkaat eivät osaa yhdistää yrityksesi brändiä tuotekategoriaan, eivätkä siten sisällyttää brändiäsi hakuihinsa, tai tarjouspyyntöihin. Tiesitkö että Dell valmistaa ja myy myös älypuhelimia, ei pelkästään tietokoneita? En minäkään, mutta se on totta.

Yrityksen brändimielikuva ratkaisee sen, haluammeko ostaa tietyn yrityksen tuotteita vai emme. Ostaminen, etenkin kuluttaja- mutta usein myös b2b-kaupassa, on hyvin pitkälle emotionaalinen päätös. Tunteet ohjaavat meitä enemmän kuin ehkä haluaisimmekaan, tästä on paljon tutkimustietoa. Brändimielikuvaan voi kuitenkin vaikuttaa, ja on äärimmäisen tärkeää tietää, millainen se on juuri tällä hetkellä, jotta osataan tehdä oikeanlaisia toimia sen muokkaamiseksi.

Mainonnan muistaminen on tärkeä tunnusluku seurata sen vuoksi, että tiedämme, tavoitammeko oikean kohderyhmän mainonnallamme. Ja samalla kannattaa selvittää myös miten kovaa kilpailu on, eli muistavatko potentiaaliset asiakkaat etupäässä meidän vain kilpailijan mainontaa? Alhainen mainonnan muistaminen voi kertoa joko liian pienestä markkinointibudjetista, mainonnan väärästä suuntaamisesta tai liian heikosta viestistä, joka ei jää mieleen tai jota ei edes huomata.

Tiedätkö mitä nämä KPI:t kertovat Sinun yrityksestäsi?

Kari Roose, CMO, Taloustutkimus Oy