Google on julkistanut vuoden kiinnostavimmat verkkohaut. Vuoden kiinnostavimpien puheenaiheiden listalle nousi tänä vuonna kolme kauppaan liittyvää aihetta: Helsingin Pasilaan valmistunut kauppakeskus Tripla, Seinäjoelle noussut Ideapark ja Japanista rantautunut vaate- ja sisustustavaramyymälä Muji.

Henkilöhaussa suosituimmiksi nousivat mäkihyppääjä Matti Nykänen ja Yö-yhtyeestä tuttu laulaja Olli Lindholm. Molemmat kuolivat yllättäen alkuvuodesta. Seuraavaksi haetuimmat henkilöt olivat Suomen jääkiekkomaajoukkueen kultasankarit Kaapo Kakko ja lempinimellä ”Mörkö” tunnettu joukkueen kapteeni Marko Anttila.

Uutisaiheissa kärkeen nousi keväällä palanut Pariisin Notre-Damen katedraali. Loppuvuoden kirityksellä kakkoseksi sijoittui keskustelua herättänyt ja poliittisia seurauksiakin aikaansaanut Postin lakko.

Ilmasto pysyi keskusteluissa ja niin ilmastolakko eli koululakko ilmaston puolesta, kuin sen tunnetuksi tehnyt, ruotsalainen ilmastoaktivisti, Greta Thunberg, olivat edustettuina kiinnostavimpien hakujen listoilla.

Viimeaikaiseen poliittiseen keskusteluun liittyvät myös Jussi Halla-ahon jälkeen kiinnostavimmiksi poliitikoiksi nousseet Antti Rinne sekä vastikään Suomen historian nuorimmaksi pääministeriksi noussut Sanna Marin.

Vuonna 2019 nähtiin myös e-urheilun nousu suurten viihdeilmiöiden joukkoon kun Apex Legends -peli, Fortnite-pelin tuloksia keräävä Fortnite Tracker sekä suomalainen, menestystä niittänyt e-urheiluorganisaatio Ence nousivat listoille.

Tänä vuonna hakuja tarkasteltiin seitsemässä kategoriassa. Listat sisältävät nopeimmin nousseet haut eli ne hakusanat jotka ovat kasvattaneet suhteellisesti eniten hakuja edelliseen vuoteen verrattuna. Siinä missä haetuimpien sanojen listat muuttuvat hitaammin, listat nopeimmin nousseista sanoista kuvaavat vuoden puheenaiheiksi nousseita ilmiöitä.

Google listasi vuoden kiinnostavimpia hakuja kolmattatoista kertaa.

“Suomalaiset tekevät joka päivä miljoonia hakuja ajankohtaisista ilmiöistä ja puhuttavista aiheista. Siksi kiinnostavimmat haut antavat hyvän kuvan siitä mikä kuluneen vuoden aikana on kiinnostanut”, toteaa Googlen tuotemarkkinointipäällikkö Yacine Samb tiedotteessa.