Burger Lovers Festivalin järjestäjänäkin tunnetuksi tullut Mikko Väisänen on parinkymmenen vuoden aikana kerännyt kokemusta mediamyynnin ja markkinoinnin monipuolisesti. Hänellä on taustaa niin radiosta, televisiosta, ulkomainonnasta kuin sosiaalisesta mediasta.

Väisäsen aikaisempiin työnantajiin lukeutuvat muun muassa MTV, Discovery Networks ja start up -yritys Yonoton, jota hän on ollut perustamassa.

Väisänen oli myös rakentamassa kännyköiden latauspisteitä julkisiin tiloihin toimittavalle Vivotech ille uuden digitaalisen ulkomainosmedian, Latauspistemedia n, joka on kehittänyt ulkomainonnan ratkaisuja astetta harvinaisempiin paikkoihin, kuten liikuntapaikkojen ja oppilaitoksien yhteyteen. Latauspistemedia lanseerattiin vuosi sitten.

Väisänen kertoo aloittaneensa uudessa tehtävässään Troot illa innostunein mielin. Hänen vastuullaan on kaupallisen ja luovan myyntitiimin vetäminen.

Väisäseen teki erityisen vaikutuksen se, missä vaiheessa yritys on tällä hetkellä. Väisäsen mukaan Troot on vakiinnuttanut asemansa vaikuttajamarkkinoinnin kentällä vuosien työllä. Nyt yritys on tullut uuteen kehitysvaiheeseen. Tämä tarkoittaa Väisäsen mukaan lähinnä sitä, että pystytään keskittymään pitkän linjan sisältötekemiseen.

"Jos ajatellaan vaikka mainostajia, teemme paljon enemmän esimerkiksi vuosikumppanuuksia kuin aiemmin. Itse uskon, että vaikuttajamarkkinointi on siirtymässä nimenomaan tähän suuntaan", Väisänen kertoo M&M:lle.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi on Väisäsen mukaan hyvässä nosteessa, alalla on Suomessa hänen arvionsa mukaan enenevässä määrin tarvetta myös läpinäkyvyydelle.

"Tällä hetkellä vaikuttajamarkkinointi on vähän sellaista huutokilpailua, jossa termit ja käytännöt menevät helposti sekaisin. Me haluamme luoda vakautta, tietynlaista läpinäkyvyyttä sekä tietenkin uskottavuutta tähän markkinaan", toteaa Väisänen.

Mediamyynnin ja markkinoinnin kentällä parikymmentä vuotta operoinut Väisänen kerto havainneensa, että ihmisten päivittäin kohtaamien mainosviestien määrä on kasvanut valtavasti. Lukuisista kanavista tulee erilaisia ärsykkeitä, joista merkittävä osa on kaupallisia. Siksi tuotettavan sisällön on oltava aidosti merkityksellistä.

"Lisäksi markkinointiviestinnän tulee olla oikein kohdennettua, mikä edellyttää syvällistä suunnittelua. Jos siis lähdetään suunnittelemaan kampanjaa, sen tavoitteet on määriteltävä hyvinkin tarkasti ja sitten näiden tavoitteiden pohjalta on määriteltävä mittarit. Tällä päästään paljon pidemmälle kuin joillakin geneerisillä tunnusluvuilla, jotka ovat olleet hirveän yleisessä käytössä tällä hetkellä", sanoo Väisänen.

Pitkäaikaiset kumppanuudet tärkeitä

Hyvä vaikuttajamarkkinointi tuottaa lisäarvoa vaikuttajalle sekä tämän yleisölle ja sitä kautta myös mainostajalle.

"Omia vahvuuksiani ovat asiakkaan liiketoiminnan haasteiden nopea ymmärtäminen ja pitkäaikaisten kumppanuuksien luominen. Meillä on vielä paljon otettavaa markkinasta, varsinkin kun lanseerasimme juuri uuden Strategiset ratkaisut -palvelun sekä uuden tavan mitata kampanjoita", Väisänen kertoo.

Samoilla linjoilla on vaikuttaja Eric Savolainen, joka tunnetaan paremmin käyttäjänimellään Lakko. Hän on yksi suosituimmista suomenkielisistä somevaikuttajista, jonka humoristiset sisällöt keskittyvät peleihin ja vapaa-ajan tekemiseen.

"Pitkäaikaiset kumppanuudet ovat meille vaikuttajille parasta ja on tosi tärkeää saada meidän taustatiimiimme tällaisia osaajia", Lakko kiteyttää.

Troot on kansainvälinen vaikuttajamarkkinoinnin yritys, joka operoi Suomen lisäksi Ruotsissa. Yritys tunnettiin aiemmin nimellä Töttöröö. Trootin kokonaisliikevaihto kesäkuussa 2018 päättyneellä tilikaudella oli 3,1 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus oli 2,9 miljoonaa euroa.

Ruotsin toimisto avattiin syksyllä 2017. Henkilöstön määrä tällä hetkellä on 16 Suomessa ja kolme Ruotsissa.

Vaikuttajien ohella Troot tekee Suomessa töitä erikokoisten brändien kanssa. Isoista brändeistä voidaan mainita ainakin Valio, Kesko, Veikkaus ja Silja Line.