Facebook on aina suhtautunut vastahankaisesti uteluihin siitä, miten yhtiö perustelee mainosten hinnoittelun. Nyt otsikoihin on noussut Yhdysvaltain presidenttitaiston kaksi osapuolta, jotka ovat maksaneet mainoksistaan eri hinnan.

Erot ovat olleet merkittäviä.

The Markup uutisoi siitä, miten Donald Trumpin vaalikampanja on maksanut huomattavasti vähemmän mainoksistaan. Heinä- ja elokuussa Joe Bidenin kampanjalta veloitettiin keskimäärin 34,34 dollaria vaa’ankieliosavaltioissa 1 000 ihmistä tavoittavasta mainoksesta. Sen sijaan Trumpin kampanjatiimi maksoi samasta paketista keskimäärin 16,55 dollaria tuhannelta silmäparilta.

Koko maassa heinäkuun ensimmäisestä lokakuun 13. päivään Bidenin kampanja maksoi tuhannen katsojan levikistä 25,53 dollaria. Trumpin kampanja maksoi vastaavasta määrästä 23,09 dollaria.

Parin dollarin ero on merkittävä, koska mainosmäärät ovat valtavia. Bidenin kampanja nimittäin maksoi 8 miljoonaa dollaria enemmän verrattuna siihen, jos mainokset olisivat maksaneet saman verran kuin Trumpin kampanjalla.

Erot eivät kuitenkaan pääty tähän. Trumpin tiimi maksoi Arizonassa vain 14 dollaria tuhannesta silmäparista. Mainos olis suunnattu vanhemmille äänestäjille. Puolestaan Bidenin taustajoukot joutuivat venyttämään kukkaroaan 91 dollarin verran tuhatta katsomiskertaa vastaan.

Facebookin päädyssä viitattiin kintaalla havainnoille. Yhtiö syytti The Markup -julkaisua siitä, ettei se ymmärtänyt artikkelissaan sitä, kuinka digitaalinen mainonta toimii.