Media

Elina Hakola 16.7.2018 15:14 päivitetty 16.7.2018 15:50

Trumpin ja Putinin vierailun uutisointi on suuri ponnistus Ylelle – "Tämä on ihan poikkeuksellisen nopealla aikataululla tuotettu"

Colourbox

Yleisradio lähettää kuvaa kansainvälisille ja kotimaisille mediayhtiöille huippukokouksen oleellisista käänteistä. Kustannukset selviävät vasta syksyllä.

Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin ja Venäjän presidentin Vladimir Putinin tapaaminen Helsingissä on vaatinut viimeisen kahden viikon aikana useilta toimijoilta ketteryyttä, organisointikykyä sekä rahaa.

Yksi näistä on Yleisradio, joka toimii isännöivänä mediayhtiönä eli lähettää kuvaa kansainvälisille ja kotimaisille mediayhtiöille tapahtuman oleellisista käänteistä. Lisäksi se tekee kotimaista lähetystuotantoa.

Paljonko tapaamisen uutisointi Ylelle maksaa?

”Emme ole vielä ehtineet tehdä laskelmia. Tuotanto on tehty poikkeuksellisen nopealla aikataululla. Uutis- ja ajankohtaistoimijana meillä on laskettu budjettia yllättävien uutistilanteiden varalta, on se sitten Mauno Koiviston hautajaiset tai Trumpin ja Putinin vierailu Suomessa. Sama henkilökunta meillä on uutispuolella töissä kuin normaalistikin. Jonkun verran on ihmisiä tullut lomalta töihin”, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan päätoimittaja Riikka Räisänen kertoo M&M:lle.

Kansainvälisen signaalin tekemiseen Yleltä on akkreditoitunut eli kirjautunut 80 ihmistä ja kotimaiseen tuotantoon noin 170 ihmistä. Suuri osa on teknistä henkilökuntaa.

”Me olemme vetäneet kilometritolkulla piuhaa muun muassa lentokentälle, Mäntyniemeen, Presidentinlinnaan ja rakennettu infraa. Tämä on hyvin erilainen operaatio kuin Sanomalehtien uutisointi. Tämä on iso kansainvälinen tuotanto”, Räisänen sanoo.

Tuotanto on hieman samantyyppinen kuin urheilukilpailuissa, joissa Yle välittää kansainvälistä signaalia kansainvälisille medioille, tuottaa kotimaisen lähetystuotannon ja tuottaa uutisia kaikkiin kanaviin. Erona urheilukisoihin on, että urheilukisoissa muut mediayhtiöt maksavat signaalista. Trumpin ja Putinin tapaamisesta Yle välittää signaalia vapaasti.

Räisäsen mukaan vertailukohdiksi käyvät vaalituotannot ja presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotto, joiden tuotannot vaativat paljon ihmisiä raportoimaan paikan päälle. Näistä ei kuitenkaan tehdä kansainvälistä sisältöä.

Paras vertailukohta onkin urheilukisat, joista Yle välittää signaalia, jota kansainväliset mediayhtiöt välittävät. Urheilukisoissa muut mediayhtiöt tosin maksavat signaalista. Trumpin ja Putinin tapaamisesta Yle välittää signaalia vapaasti.

Yle saa tuottonsa 97-prosenttisesti Yle-verosta, jonka nettotuotto on 461,8 miljoonaa euroa sekä ohjelma- ja palveluiden myynnistä 10,5 sekä muista tuotoista 2,7 miljoonaa euroa. Yhteensä tuotot olivat 475 miljoonaa euroa.

Ylen liikevaihto oli viime vuonna 472,3 miljoonaa euroa ja tilikauden voitto 6,9 miljoonaa euroa. Kuluvan vuoden tuloksen arvioidaan jäävän viisi miljoonaa euroa tappiolle suurten urheilutapahtumien takia.

Jalkapallon MM-kisat tai muut urheilukilpailut eivät kuitenkaan sovellu kustannuksiltaan vertailukelpoisiksi, sillä urheilun lähetysoikeudet maksavat mediataloille suuria summia. Klassisissa uutistapahtumissa ei ole minkäänlaisia lähetysoikeusmaksuja maksettavana. Lisäksi tuotanto tehdään täysin kotimaassa Helsingissä ilman tuotantotiimien matkustus- ja majoituskuluja, ja tämä tapahtuma kestää vain päivän, kun isot urheilutapahtumat voivat kestää viikkoja.

Kustannuksia silti koituu.

Lisääkö Trump-Putin-uutisoinnin kustannukset Ylen tappion riskiä?

”Ei lisää. Koska olemme uutis- ja ajankohtaistalo, olemme varautuneet budjetoinnissa yllättäviinkin isoihin uutistapahtumiin, jotka pitää hoitaa hyvin. Ja esimerkiksi maakuntavaalien hoitoon oli budjetoitu rahaa tälle vuodelle, mutta vaalit siirtyivät eteenpäin”, Räisänen sanoo.

Juttua korjattu 16.7. klo 15.43: Trumpin ja Putinin tapaamisen uutisoinnin kustannuksia ei voi verrata urheilu- tai viihdetapahtumiin, kuten jalkapallon MM-kisoihin tai Euroviisuihin, sillä uutistapahtumissa ei makseta lähetysoikeuksista. Jutun otsikkoa on muutettu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö