Citycon in kauppakeskukset asettuvat yhdessä tubettajien ja bloggaajien kanssa kiusaamista vastaan. Eilen alkanut #STOPkiusaamiselle on kiusaamisen, syrjinnän ja häirinnän vastainen kampanja, joka näkyy Cityconin kauppakeskuksissa ja sosiaalisessa mediassa elokuun ajan.

Kiusaamista vastaan asettuu kauppakeskusten lisäksi laaja joukko tubettajia ja bloggaajia. Omista kiusaamiskokemuksistaan kertovat muun muassa Tuure Boelius, Lakko, Sara Parikka, Veera Papinoja, Minja Koskela ja Joonas Pesonen.

”Lähtökohtana koko kampanjassa on vertaistuki, joten kampanjaan on valittu vaikuttajia, joilla on omakohtaista kokemusta tai tarina, jotain henkilökohtaista kosketusta kiusaamiseen kiusattuna tai kiusaajana”, kertoo Cityconin markkinointipäällikkö Niklas AnttilaM&M:lle.

Citycon on suunnitellut kampanjan yhdessä Orange n kanssa. Vaikuttajayhteistyö on suunniteltu ja toteutettu yhdessä Troot in ja Performission in kanssa.

Kiusaamiseen puuttumisesta muistuttaminen on erityisen ajankohtaista koulujen alkamisen aikaan, sillä koulujen alku on monelle kiusatulle nuorelle raskasta aikaa. Lomalla kiusaajista on voinut päästä fyysisesti kauemmas, mutta koulussa heidät joutuu kohtaamaan taas kasvotusten.

”Kiusaamista on yhteisöissä juuri niin paljon kuin sitä sallitaan. Kauppakeskuksissamme olevien nuorten hyvinvointi on meille tärkeä asia, ja se on yksi vastuullisuustavoitteistamme. Tämän innoittamana haluamme avata keskustelua kiusaamisesta, joka on ikävä kyllä monelle nuorelle osa arkea”, kertoo Cityconin liiketoiminnan kehittämisestä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sanna Yliniemi tiedotteessa.

#STOPkiusaamiselle-kampanjan ytimessä olevalle verkkosivustolle on kerätty valtakunnallisen nuorisokasvatusjärjestön Nuorten Palvelun kautta nuorten kokemuksia kiusaamisesta ja siitä selviytymisestä. Sivustolla vierailevat voivat halutessaan jakaa myös oman kiusaamistarinansa ja lukea neuvoja nettikiusaamisen uhriksi joutuneille. Kampanjassa kutsutaan kaikki halukkaat mukaan kiusaamisen vastaiseen rintamaan. Hashtagilla #STOPkiusaamiselle jokainen voi julistaa oman kannanottonsa ja sitoutua toimimaan kiusaamista vastaan.

Kauppakeskukset ovat nuorille tärkeitä ajanviettopaikkoja, ja huoli nuorten hyvinvoinnista ja halu varmistaa kaikkien osapuolten näkökulmasta sujuva kauppakeskusarki käynnistivät Cityconin ja Nuorten Palvelun yhteistyön jo lähes kymmenen vuotta sitten. Näiden vuosien aikana Nuorten Palvelun asiantuntijat ovat kohdanneet Cityconin kauppakeskusten kenttätyössä useita satoja nuoria. Nuorten Palvelu on muun muassa laatinut kaikille Cityconin kauppakeskusten vuokralaisille ja järjestyksenvalvojille jaettavat ohjeet, jotka auttavat aikuisia puuttumaan kiusaamiseen.

Tärkeässä roolissa nuorten kohtaamisessa ovat nuorten omat järjestyksenvalvojat ”Nojat”, joita Nuorten Palvelu on kouluttanut vuodesta 2015 lähtien Cityconin kauppakeskuksiin. Noja-vartija on erityisesti nuorten kohtaamiseen ja tukemiseen koulutettu aikuinen, jolla on tavallista enemmän keinoja ja osaamista puuttua esimerkiksi kiusaamistilanteisiin.

Myös nuoret ovat osallistuneet kehitystyöhön. Useissa kauppakeskuksissa on laadittu nuorten kanssa yhteiset ajanvieton pelisäännöt. Nuoret ovat lisäksi saaneet osallistua kauppakeskusjohdon ja suunnittelijoiden kanssa työpajoihin, joissa on suunniteltu esimerkiksi Espoon Isoa Omenaa ja uutta kauppakeskus Lippulaivaa. Cityconin pitkäaikainen työ nuorten parissa sai vuonna 2018 SOSTE-palkinnon.