VAIKUTTAJAMARKKINOINTI

Aino Tunkelo 20.1.2017 10:55

Tubettajayhteistyöopas syntyi ilman tubettajien apua

Tubettajayhteistyöt ovat vasta harvan markkinoijan työkaluvalikoimaa Suomessa. IAB Finland julkaisi tammikuussa tubettajayhteistyöoppaan, jonka tarkoitus on valottaa ilmiötä ja luoda alalle yhteisiä käytäntöjä.

Keväällä 2016 IAB Finland-järjestö perusti työryhmän, jonka tehtävänä oli luoda eettinen ohjeistus markkinoijien ja tubettajien väliseen yhteistyöhön. Alalla oli havahduttu siihen, että tubettajayhteistyöhön kaivattiin yhteisiä linjauksia. Työryhmän pohdintojen tuloksena syntyi tubettajayhteistyöopas, joka julkaistiin tammikuun alussa.

Kuten oppaan johdannossa todetaan, kyseessä on vielä monelle mainostajalle tuntematon markkinointi- ja yhteistyömuoto.

Kymmensivuisessa oppaassa käsitellään Suomen tubettajakentän toimintaa ja yhteistyömahdollisuuksia, taustoitetaan ilmiötä ja annetaan suosituksia yhteistyön selkeästä merkitsemisestä alalla vallitsevan käytännön mukaisesti.

Erityisesti viimeiseksi mainitulle näyttää olevan selkeästi tilausta. Heinäkuussa Markkinoinnin eettinen neuvosto antoi huomautuksen tapauksesta, jossa United Screensin edustaman tubettajan julkaisema video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi.

Tiedon jakamisen lisäksi oppaan tavoitteena on myös rohkaista mainostajia tekemään tubettajien kanssa yhteistyötä, helpottaa sitä sekä kasvattaa toimialaa ammattimaisempaan suuntaan. Vastaavanlainen opas on aiemmin luotu muun muassa blogiyhteistyölle.

"Mielestäni tämä on hyvä paketti tubettajayhteistyöstä kiinnostuneille. Opas taustoittaa sitä, miksi tubettajat ovat niin suosittuja ja ketkä niitä seuraavat", kertoo United Screens Finlandin myyntijohtaja Satu Apukka, joka toimi oppaan työryhmän puheenjohtajana.

Apukka myöntää, että tubettajayhteistyöt ovat vasta harvan brändin käytössä Suomessa.

Termit hukassa?

Tubettaja: Henkilö, joka lataa videoita omalle kanavalleen genrestä riippumatta. Tubettaja ei kuitenkaan ole automaattisesti vloggaaja: vloggaajat ovat tubettajia, jotka tekevät päiväkirjatyyppisiä videoita.

Tubettajayhteistyö: Tubettajan ja brändin välistä kaupallista yhteistyötä. Tällä hetkellä suosituin yhteistyömuoto on sisältöyhteistyövideo.

Youtube-verkosto: Sama asia kuin Multi-Channel Network eli MCN. Niiden listoilla on tubettajia, joiden kaupallisesta tekemisestä verkostot ovat vastuussa. Suomessa toimii tällä hetkellä kolme verkostoa: Splay, Töttöröö Networks ja United Screens.

Lähde: Tubettajayhteistyöopas

"Tubettajayhteistyö on täällä vielä aika alkuvaiheessa. On asiakkaita, jotka ovat jo tehneet useamman kerran yhteistyötä tubettajien kanssa, mutta mielestäni tällä saralla löytyy vielä paljon potentiaalia hyödynnettäväksi mainostajille, jos verrataan muihin maihin."

Taustalla saattaa Apukan mukaan olla se, että tubettajayhteistyöstä ei tiedetä tai että tubettaminen mielletään "nuorten tekemiseksi".

"En usko, että kukaan enää ajattelee tämän olevan lyhytkestoinen ilmiö. Tästä on puhuttu niin paljon ja pitkään, että tämä on tullut jäädäkseen. Mielestäni mainostajien pitäisi rohkeammin kokeilla uusia keinoja. On olemassa näyttöä siitä, että yhteistyöt tubettajien kanssa toimivat."

Oppaassa tarjotaan konkreettisia neuvoja yhteistyön käynnistämistä varten: on esimerkiksi tärkeää, että tubettaja saa kaupallisesta yhteistyöstä huolimatta tehdä oman näköistään sisältöä. Tätä eivät vielä kaikki mainostajat ymmärrä, Apukka sanoo.

"Vielä törmää yrityksiin, jotka haluavat pitää kiinni tavoista, joilla brändi on tottunut kommunikoimaan. Silloin tällöin joudumme perustelemaan asiakkaille, että parhaat tulokset saadaan, kun tubettaja saa tuottaa sisältöä omalla tyylillään."

Opasta oli luomassa kahdeksan hengen työryhmä, johon kuului edustajia YouTube-verkostoista ja yrityksistä, joista osa on tehnyt yhteistyötä tubettajien kanssa. Oppaan taustatietona on käytetty Töttöröö Networkin, Annalectin ja A-lehtien teettämiä tutkimuksia vuodelta 2016 sekä yllä mainittua MEN:in antamaa lausuntoa.

Mutta miksi opasta ei ollut työstämässä yhtään tubettajaa?

"Työryhmää kasatessa ei asiasta taidettu edes keskustella. Sinänsähän me verkostothan edustamme tubettajia ja ajamme heidän asioitaan, jolloin kaikki tulee otettua huomioon tasapuolisesti", Apukka kertoo.

Jälkikäteen katsottuna hyvä ideahan se olisi ollut, että tubettajia olisi ollut mukana, hän pohtii.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö