Kampanjat

Ville Perttula 12.9. 08:45

Tukes, Tulli ja liuta muita organisaatioita kampanjoivat vastuullisen verkko-ostamisen puolesta mustan huumorin keinoin

Kampanjan suunnittelusta vastasi SFB Agency.

Suomalaiset viranomaiset ja organisaatiot kampanjoivat vastuullisen verkko-ostamisen puolesta uudella yhteiskuntavastuukampanjallaan, jonka mainosvideoiden pääosaa näyttelee koomikko Ville Myllyrinne.

Omalla vastuulla -kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oman vastuunsa: kun kuluttaja ostaa tavaraa suoraan Euroopan unionin ulkopuolelta, hän on myös vastuussa tavaroiden turvallisuudesta. Kampanjan verkkosivuilla annetaan vinkkkejä siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita.

Kampanjaan liittyen julkaistiin kaksi videota, jotka pyörivät muun muassa Ylen kanavilla ja sosiaalisessa mediassa. Mainoksissa Myllyrinne esittää vastuuta karttelevaa myyjää, joka myy esimerkiksi turvattomia kännykän latureita. Kampanjan konsepti ja mainosvideot ovat SFB Agencyn käsialaa. Tuotannosta vastasi Funfar Films Oy.

Tukesin mukaan kampanjoivat viranomaiset ja organisaatiot ovat tehneet meemejä, jotka kertovat mustan huumorin keinoin, mitä vaaralliset tuotteet voivat saada aikaan.

SFB Agencyn luova johtaja Matias Mero kertoo tiedotteessa, että kampanjan aihetta haluttiin lähestyä huumorilla mutta ihan tosissaan.

"Epämääräisiin verkkokauppatuotteisiin liittyy muitakin riskejä kuin muutaman euron menettäminen. Konkretisoimme näitä riskejä mainoksissa viemällä kaukomaiden verkkokaupassa esiintyvän logiikan kivijalkaan."

Mukana kampanjassa ovat Tukes, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Euroopan kuluttajakeskus, Kaupan liitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira, Suomen ympäristökeskus SYKE, Säteilyturvakeskus STUK, Teknokemian Yhdistys, Tulli, Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ja Viestintävirasto.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö