Älypuhelinten vallankumous nuorten keskuudessa vain kiihtyy alkaneella vuosikymmenellä, ennustaa markkinatutkija e-Marketer.

Vuonna 2020 älypuhelimen omistaa kaikista 12–17-vuotiaista e-Marketerin mukaan peräti 83,2 prosenttia.

Markkinointitoimisto Fusen tammikuussa julkaiseman tutkimusraportin mukaan lähes puolet, 48 prosenttia, tutkituista teini-ikäisistä piti älypuhelinta suosikkiteknologianaan.

On huomattavaa, että perässä tulevista teknologiamuodoista ei ollut edes hätyyttelemään älypuhelimia. Pelit nimesi mieliteknologiakseen 27 prosenttia tutkituista nuorista. Sosiaalisen median kohdalla lukema oli 20 prosenttia.

Z-sukupolvella tarkoitetaan 1990-luvun puolivälin ja seuraavan vuosikymmenen alkuvuosien välillä syntyneitä nuoria, joille teknologia eri muodoissaan on itsestäänselvyys.

Nuoret eivät kuitenkaan tutkitusti syty uusista teknologioista helposti. Niin kutsuttu puettava teknologia, kuten erilaiset aktivointirannekkeet, eivät tee läheskään kaikkiin teineihin kovin suurta vaikutusta.

”Heidän (nuorten) eteensä tuodaan uusia tavaroita viikoittain. He näkevät tämän, eikä se ole kovinkaan vaikuttavaa heille”, sanoo Fuse-toimiston partneri Bill Carter.

Tämä on kriittinen havainto, sillä moni yritys on varmasti miettinyt, miten se voisi puhutella nuoria ensimmäisten joukossa teknologian avatessa uusia mahdollisuuksia.

Tutkitun tiedon valossa yritysten kannattaa siis mobiili edelleen strategisesti kunniapaikalla, vaikka se on kiikkunut siellä edellisen vuosikymmenen alusta saakka.

Nuorille älypuhelimet ovat siis nyt ja luultavasti myös lähitulevaisuudessa merkittävin teknologinen innovaatio. Ja mobiililaitteella he katsovat nimenomaan videosisältöjä.

e-Marketer arvioi, että kuluvana vuonna 93,7 prosenttia yhdysvaltalaisista 12–17-vuotiaista katselee liikkuvan kuvan sisältöjä digitaalisesti. Selvästi suosituimmat palvelut ovat YouTube ja Netflix.