Linjaukset

M&M 22.3.2017 14:28

Tuliko popup-mainoksille loppu? Ala loi standardit parempaan verkkomainontaan

Colourbox
Käynnistyiköhän tässä videomainos automaattisesti äänten kanssa?

Yli 25 000 kuluttajan mielipiteitä luotaavan tutkimuksen tavoitteena on parantaa verkkomainonnan kuluttajakokemusta.

Markkinointiviestinnän alan järjestöt ja yritykset ovat ryhtyneet kansainväliseen hankkeeseen paremman verkkomainonnan puolesta.

Coalition for Better Ads -hanke on tuottanut laajan tutkimuksen myötä verkkomainonnan standardit.

Kaikkiaan yli 25 000 amerikkalaisen ja eurooppalaisen kuluttajan mielipiteitä luodannut tutkimus selvitti ärsyttävimmät verkkomainosmuodot. Kuluttajat arvioivat 104 erilaista mainostyyppiä. Huonoimmat tai ärsyttävimmät niistä ovat yhteydessä adblocker-ohjelmistojen lataamisen todennäköisyyteen.

Pahimmat tai standardit alittavat markkinointimuodot pöytäkoneilla ovat popup-mainokset, automaattisesti äänten kanssa käynnistyvät videomainokset, ennen sivustolle pääsyä väkisin katsottavat mainokset sekuntilaskennan kanssa sekä suuret, sivuston alalaidassa pysyttelevät sticky-mainokset.

Mobiiliympäristössä huonoja ovat lisäksi ainakin välkkyvät animaatiomainokset ja koko näytön peittävät, skrollattavat mainokset.

Kaikkiin standardit alittaviin mainosmuotoihin voi tutustua Better Ads -sivustolla.

Tutkimuksen myötä on tarkoitus käynnistää erilaisia koulutustoimia sekä hankkeen takana oleville toimijoille että muulle mainosalalle. Tekijät kehottavat koko alaa, eli mainostajia, toimistoja, julkaisijoita ja adtech-yrityksiä hyödyntämään tutkimuksen tuloksia parantaakseen verkkomainonnan kuluttajakokemusta.

Suomen Mainostajien Liitto on mukana hankkeessa kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin (WFA) kautta. Hankkeeseen kuuluvat myös muun muassa Facebook, Google, GroupM, IAB, News Corp, Procter & Gamble, Thomson Reuters ja Unilever.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Brändien arvostus 2018

11.12.2018 08:02

Suomalaiset arvostavat Iskua ja Askoa

Myös huonekaluliikebrändien arvostusta selvittänyt M&M:n ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2018 -tutkimus julkaistiin lokakuussa.