Kyseessä on elokuvan markkinointiviestintäkampanjan osa, jossa maitotölkkien mainospaikoissa oleva elokuvajulisteiden sarja herää eloon AR-yritys Arilyn in älypuhelimiin ladattavan applikaation avulla.

AR merkitsee lisättyä todellisuutta. Se tarkoittaa järjestelmää, jossa keinotekoista, tietokoneella tuotettua tietoa, kuten kuvaa, ääntä, videota ja tekstiä on lisätty näkymään todellisesta ympäristöstä.

"AR on VR:n ja AI:n lisäksi yksi teknologioista, josta on tullut markkinointiviestinnän megatrendi. Me etsimme ja tuotamme jatkuvasti erilaisia mahdollisuuksia sisältöjen henkiin herättämiseksi lisätyn todellisuuden avulla. AR on merkittävässä roolissa siinä, kun brandien ja ihmisten välisistä kohtaamisista tulee syvempiä ja mielenkiintoisempia, Arilynin luova johtaja Otso Kähönen sanoo.

Valio on Veikkauksen ja Lähi-Tapiola n lisäksi yksi Tuntematon sotilas -elokuvan pääyhteistyökumppaneista.

"Harva ymmärtää kuinka arvokas ja erityinen mediapaikka maitotölkit ovat. AR:n hyödyntäminen on meille hyvin luonnollista, sillä meillä on paljon sisältöä, jonka esittämisellä uskomme olevan voimaa elokuvan haluttavuuden rakentamisessa", elokuvan markkinoinnista vastaavan Hasan & Partnersin luova johtaja Eka Ruola toteaa tiedotteessa.

Kampanjan alkaa lokakuussa, jolloin maitotölkit avaavat AR:n avulla portit muun muassa lyhyeen otteeseen elokuvasta, elokuvan Making Of -materiaaleihin ja tilauskanavaan, josta voi varata oman lippunsa.

"Minä ajattelen elokuvaohjaajana aina katsojakokemuksen maksimaalista vaikutusta elokuvateatterissa. Tarinankerronta ja uudet teknologiat ovat nopeasti vyöryneet osaksi elokuvan markkinointia ja se on tuonut vaateita myös sisältöjen tuottamiselle itse elokuvatuotannon yhteyteen, elokuvan ohjaaja Aku Louhimies sanoo.

AR-toteutuksesta Arilynillä vastaa luova johtaja Otso Kähönen. Sisällöt ovat suunnitelleet Aku Louhimies ja Eka Ruola. Julistesarjan on toteuttanut Tommi Hynysen ja Juuli Aschan in kuvien pohjalta Hasan & Partnersin graafinen suunnittelija Jarkko Talonpoika.