Elokuvamarkkinointi

M&M 24.7.2017 08:37 päivitetty 25.7.2017 11:53

Tuntematon sotilas -elokuvan synkkä juliste vie ilmiötä katukuvaan

Juuli Aschan / Elokuvaosakeyhtiö Suomi
"Rokka on kylmähermoinen ja taitava sotilas ja samalla perhettään ikävöivä, lähimmilleen omistautuva ihminen", näyttelijä Eero Aho kertoo roolistaan Tuntematon sotilas -elokuvassa.

Lokakuussa ensi-iltaan saapuvan Tuntemattoman sotilaan markkinointimallin on määrä synnyttää elokuvasta ilmiö.

Uuden Tuntematon sotilas -elokuvan markkinointijuliste on julkaistu.

Julisteen on suunnitellut Hermanni Suppanen suunnittelutoimisto Brosmarkista. Työn pohjalla on käytetty Tommi Hynysen valokuvaa elokuvan kohtauksesta. Kuvassa Max Ovaskan näyttelemä Määttä kantaa konekiväärin jalustaa.

Tekijöiden mukaan juliste kiteyttää Aku Louhiniemen ohjaaman elokuvan olemuksen: "elokuva näyttää sodan todellisuuden ja taivaanrannassa pilkottavan toivon".

Lokakuussa ensi-iltaan tulevaa elokuvaa markkinoidaan poikkeuksellisella tavalla. Markkinointimallin on määrä hyödyttää niin elokuvaa kuin siinä mukana olevia kumppaneita.

Elokuvan markkinoinnista vastaavan Hasan & Partnersin Eka Ruola kertoi kesäkuussa, että elokuvantekijöiden ja mukana olevien yhteistyökumppanien yhteisenä tavoitteena on luoda elokuvasta ilmiö. Toimisto vastaa elokuvan markkinoinnin suunnittelusta ja on mukana myös palvelukumppanina.

Kaupallisia yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Veikkaus, Valio, Jalostaja ja Hartwall.

Uuden elokuvan käsikirjoitus pohjautuu Väinö Linnan Tuntematon sotilas- ja Sotaromaani-teoksiin. Käsikirjoituksen ovat koostaneet Louhimies ja Jari Olavi Rantala. Elokuvan pääosia näyttelevät Eero Aho (Rokka), Johannes Holopainen (Kariluoto), Jussi Vatanen (Koskela) ja Aku Hirviniemi (Hietanen).

Yleisradio on varannut elokuvan televisio-oikeudet.