Juttu on julkaistu alun perin Markkinointi & Mainonta -lehdessä 13/2018.

Kaikki alkoi Malesiasta. Nuori Tuomas Jäälinoja oli opiskelemassa paikallisessa sisäoppilaitoksessa. Koulussa englantilaista kirjallisuutta opetti persoonallinen ja innostava professori.

”Kipinä kirjoittamiseen ja lukemiseen ja myös luovaan ajatteluun syttyi siellä. Se on kulkenut mukanani siitä saakka”, Jäälinoja kertoo.

Opintojen jälkeen Jäälinoja työskenteli aluksi freelancer-copywriterina. Matka jatkui matkatoimisto Kilroy n Suomen markkinointipäälliköksi vuonna 2012 ja sieltä Google lle.

Keväällä 2016 hän aloitti työt Googlen toimialapäällikkönä Lontoossa. Hän luotsasi työssään Googlen paikallisia asiakkaita, mutta myös Lontoosta johdettuja globaaleja brändejä.

Erityisesti Lontoossa vietetyt vuodet strategisen suunnittelutyön parissa opettivat paljon.

Jäälinoja havaitsi, että kaikki yritykset pyrkivät viemään omaa viestiään yleisölle mahdollisimman kohdennetusti. Sekä pienet, paikalliset toimijat että globaalit suuryritykset tavoittelevat yhden ihmisen jakamatonta huomiota.

”Organisaation koko tai sijainti ei muuta tätä lainalaisuutta. Se on sama kaikkialla.”

Tämä oppi mielessään takaisin luovaan suunnittelutyöhön kaivannut Jäälinoja siirtyi liikkuvaan kuvaan erikoistuneen Klok Creative Agency n strategiajohtajaksi toukokuussa.

Työympäristönä kotimainen luova organisaatio on erilainen kuin monikansallinen teknologiajätti. Haasteet ovat silti samankaltaiset.

Miten yritys voi kiinnittää kenenkään huomion, kun jokaisen silmäparin edessä vilisee joka hetki valtava määrä erilaisia ärsykkeitä? Jäälinojan mukaan tämä on nyt vaikeampaa kuin koskaan ennen.

”Mobiililaitteiden yleistymisen vuoksi viestien määrä on räjähtänyt. Samalla ihmisten keskittymiskyky on heikentynyt. Mielenkiinto syttyy tai sammuu sekunneissa”, Jäälinoja sanoo.

Kaikki markkinointiviestinnän ammattilaiset korostavat viestin aitouden ja brändin arvopohjan merkitystä. Isot sanat eivät silti yksin riitä.

Hyväkään viesti ei mene perille, ellei se herätä vastaanottajan mielenkiintoa hetkessä. Tämä voi Jäälinojan mukaan onnistua, kun luova toteutus perustuu uuteen oivallukseen.

Osuva esimerkki löytyy kotimaasta: Valio n ja edesmenneen brittiläisen rockmuusikon Lemmy Kilmister in tuunattu versio kulttimaineeseen nousseesta ”En ole koskaan juonut maitoa” -mainosfilmistä.

”Filmissä yhdistyvät kaksi näennäisesti hyvin erilaista asiaa, rock-ikoni ja maito. Raskas musiikki on Suomessa suosittua, ja Lemmy on genren ikoni. Valio ja kumppanit löysivät kulttuurillisen relevanttiuden oivaltavasti. Lemmyn hahmo myös pysäyttää katsojan”, Jäälinoja arvioi.

Yhteyden löytäminen erilaisten asioiden välillä synnyttää Jäälinojan mukaan usein jotakin poikkeuksellista ja kiinnostavaa. Näiden oivallusten etsiminen on hänelle intohimo. Siinä häntä auttaa kyltymätön uteliaisuus, löytöretkeilijän luonne.

Jäälinoja on saanut uusia ideoita muun muassa moottoripyörän selässä istuessaan, elokuvasoundtrackeja kuunnellessaan tai klassista brittiläistä kirjallisuutta, kuten Terry Pratchett in ja J. R. R. Tolkien in fantasiaromaaneja, lukiessaan.

”Luova suunnittelu edellyttää laaja-alaisuutta. Ajatusmaailman laajentuminen mahdollistaa kytkösten löytämisen erilaisten asioiden välillä.”

Strategiajohtajana Jäälinoja pääsee yhdistämään kaksi itselleen tärkeää asiaa: luovan suunnittelun ja asiakasyrityksen liiketoiminnan kehittämisen datan pohjalta.

Vuodet Kilroylla ja Googlella ovat opettaneet hänelle, että tavoitteet kannattaa asettaa mieluummin hieman liian korkealle.

”Mahdollisuuden rajat voi selvittää vain yrittämällä mahdotonta. Ottamalla riskejä voi löytää jotain ennakoimatonta. Se on parasta elämässä.”

Jäälinojan seuraava unelma kuvaa hänen löytöretkeilijälle ominaista ajatusmaailmaansa.

”Halusin lapsena astronautiksi. Toivon, että pääsen kymmenen vuoden kuluttua avaruuteen. Teknologia kehittyy niin nopeasti, että uskallan vahvasti elätellä tätä toivetta.”

Riskien ottaminen ruokkii onnistumisia

Mitä ammattia haluaisit kokeilla?

”Sanon kaksi, löytöretkeilijä ja psykologi. Löytöretkeilijänä voisin tavoitella kaukaisia, mahdottomilta tuntuvia asioita ja löytää jotain hienoa matkan aikana. Psykologi puolestaan ymmärtää, pystyy auttamaan ja tekemään muiden ihmisten elämästä parempaa myös uusien haasteiden edessä.”

Keneltä olet oppinut eniten ­elämästä?

”Minulla on esikuvia ja heitä seuraamalla olen päässyt tekemään erilaisia asioita. Eniten minua on kuitenkin opettanut se osa itsessäni, joka on tehnyt virheitä. Sitä kautta olen oppinut, mitä ei kannata tehdä. Opin siis kokemuksen kautta.”

Missä elokuvatuotannossa olisit halunnut olla mukana?

”Ehdottomasti Peter Jackson inTaru sormusten herrasta -trilogiassa. Alkuperäisteos oli kasvuiässä lempikirjojani ja on sitä edelleen. Kun näitä elokuvia tehtiin, eri kanavissa jaettiin pieniä pätkiä kuvauspaikoilta. Näin oli mahdollista nähdä, mitä kaikkea tällaisen valtavan skaalan tuotantoon sisältyy.”

Millaisia neuvoja antaisit nuorelle ja kokemattomalle strategille?

”Mene ja tee. Kokeile. Aina on mahdollista pelata varman päälle. Parhaimmat opit ja onnistumiset syntyvät kuitenkin aina silloin, kun ottaa pieniä riskejä.”

Mikä tekee sinut onnelliseksi?

”Hyvin moni asia. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi onnistunut työ, oma poika, luonnossa liikkuminen, moottoripyörällä ajaminen ja aamun ensimmäinen kahvikuppi. Yksinkertaisuus ja pienet asiat tuovat selkeyttä elämään. Se antaa pohjan sille, että voi kulkea ­rohkeasti kohti omia unelmiaan.”