Tuntemattoman ihmisen taustat on nykyisin erittäin helppo selvittää. Muutamassa sekunnissa lähes kenestä tahansa lävähtää ruutuun kasapäin tietoa, josta voi pohtia ihmisen sopivuutta vaikkapa yhtiökumppaniksi tai parisuhteeseen. Valitettavasti Google n hakutuloksia on kiusallisen helppo muokata.

Asiasta on kirjoittanut BuzzFeed kattavassa artikkelissaan. Esimerkiksi talousrikoksia tehtailleet isä ja kaksi poikaa ovat maksaneet hakukonekonsultille, joka on luonut isälle kaimoja, jotka ajavat hyviä asioita. Yksi heistä on ilmastotutkimusta tekevä tohtori. Tutkijan sivuilla on muutama kuva asiantuntijasta työssään, mutta Buzzfeedin mukaan kuvat ovat kuitenkin todellisuudessa yleisiä kuvapankkikuvia.

Muut tällä hetkellä vankilassa istuvan rikollisen kaimat esimerkiksi tarjoavat apurahoja opiskelijoille, myöntävät haastatteluita verkkosivustoille ja julkaisevat lehdistötiedotteita tärkeästä työstään. Nämä nousevat hakutuloksissa korkeammalle kuin oikeaa, rikollista henkilöä koskevat uutiset.

Viime aikoina otsikoissa ovat olleet esimerkiksi erilaiset deepfake-videot ja -kuvat, mutta hakukoneiden tulosten manipulointi on aihe, josta puhutaan yllättävän vähän. Hakukonehuijareiden myötä myös esimerkiksi Facebookin, Twitterin ja LinkedInin kaltaisten palveluiden luotettavuus heikkenee.

BuzzFeed on löytänyt lukuisia esimerkkejä Google-huijareista. Eräs tunnettu brittiläinen huijari on jopa luonut itselleen kaiman, joka työskentelee asiantuntijana petostentorjunnan parissa. Lisäuskottavuutta huijarille ropisee myös Amazon in omakustannusalustalla julkaistuista kirjoista – meni niitä sitten todellisuudessa kaupaksi tai ei.

Julkaisu on myös haastatellut muutamia alalla työskenteleviä konsultteja. Yksi heidän käyttämistään keinoista on vanhojen, käytöstä poistuneiden mutta hyvämaineisten domainien ostaminen. Esimerkiksi The Frisky oli aiemmin hyvämaineinen naisnäkökulmasta maailmaa katsova nettijulkaisu. Nykyisin sen omistaa serbialainen musiikkituottaja, joka julkaisee sivustolla haluttua sisältöä maksusta.

Toinen mainetta parantava konsti on tarjota Yhdysvalloissa stipendejä. Omalla tai yrityksen nimellä tarjottu stipendi, joka on mainittu yliopiston sivuilla, otetaan huomioon Google-tuloksissa. Todellisuudessa stipendejä ei välttämättä koskaan myönnetä kellekään.

Alalla ei ole olemassa minkäänlaista eettistä ohjeistusta, kuten DiamondLinks- ja AfterHim Media -yhtiöt omistava Brandon Hopkins toteaa BuzzFeedille: ”Ei ole juurikaan säätelyä, ei alan valvontamekanismeja, ei parhaita käytäntöjä. Koko ala pelaa villin lännen säännöillä.”