Tupakkateollisuus hyödyntää porsaanreikää, joka mahdollistaa tupakkatuotteiden mainostamisen Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa ja Twitterissä vastoin niiden omia käytäntöjä. Se onnistuu valjastamalla nanovaikuttajat eli pienet, noin 2000-3000 seuraajaan somettajat brändilähettiläiksi.

AdAge uutisoi, että Tobacco-Free Kids -kampanja on lähettänyt sosiaalisen median jäteille kirjelmän, jossa vaaditaan niitä poistamaan kaikki sisältö, joka promoaa tupakkatuotteita. Kirjeen on allekirjoittanut myös 120 tupakkamainontaa vastustavaa organisaatiota 48 eri maasta. Kirjeessä myös pyydetään jäädyttämään niiden käyttäjien tilit, joilla on toistuvasti Philip Morris in tupakkatuotteisiin liittyviä postauksia.

Kirjeessä nostetaan esiin erityisesti Philip Morrisin uusi sähkötupakkatuote IQOS, jota yritys on markkinoinut vähemmän haitallisena kuin perinteistä tupakkaa. Philip Morrisin vastineessa joukkokirjeelle ilmoitetaan, että digitaaliset kanavat ovat sille tärkeitä väyliä informoida tupakoijia perinteistä tupakkaa vähemmän haitallisesta vaihtoehdosta.

Yhdysvaltain lääketurvallisuusviranomainen FDA on linjannut, ettei kyseinen tuote ole yhtään muita tupakkatuotteita haitattomampi. Päin vastoin tupakkayhtiön haitattomuusväitteiden pelätään houkuttelevan nuoria nikotiinituotteiden käyttäjiksi.

Koulutusta ja hulppeita juhlia

Nuorten rekrytoimista tupakkafirmojen brändilähettiläiksi sosiaalisessa mediassa on tutkittu kalifornialaisessa yliopistossa. Vuodesta 2016 tehtyä tutkimusta on rahoittanut Tobacco-Free Kids -kampanja.

Journalismin professori Robert Kozinets kirjoittaa artikkelissa The Conversation.com -sivustolla, että tutkimuksen tulokset ovat ällistyttäneet tutkijaryhmää.

Kozinetsin mukaan tupakkayhtiöt ovat järjestäneet hulppeita juhlia maailman suurkaupungeissa kuten Rio de Janeirossa, Milanossa ja Kairossa. Niihin on kutsuttu esimerkiksi Facebookin kautta tarkoin valittuja sosiaalisen median nanovaikuttajia, eli henkilöitä, joilla on seuraajia 2 000-3 000.

"Juhlissa heille on tarjoiltu tupakkatuotteita ja pyydetty poseeraamaan kuvissa niiden ja tupakkafirmojen logojen kanssa sekä julkaisemaan kuvat sosiaalisessa mediassa tarkoin mietityin hashtagein", Kozinets kirjoittaa.

Indonesiassa tupakkayhtiö järjesti nuorille kahden viikon mittaisen kurssin, jolla opiskeltiin, miten tulla tupakkatuotteiden brändilähettiläiksi sosiaalisessa mediassa.

"Tämä on nykypäivän tupakkamarkkinointia, joka tavoittaa miljoonat nuoret ympäri maailman," Kozinets kirjoittaa artikkelissaan.

Twitter vastasi AdAgen artikkeliin, että se kieltää tupakkatuotteiden mainostamisen, mutta se ei tällä hetkellä estä vaikuttajia promoamasta tupakkatuotteita alustallaan, jos ne ovat vaikuttajien omia yhteistöitä. Se kuitenkin kannattaa tupakkamainonnan kiristämistä ja odottaa millaisiin toimiin viranomaiset ryhtyvät.

Snapchat puolestaan kieltää kaikenlaisen tupakkatuotteiden mainostamisen ja promoamisen myös vaikuttajien toimesta.