Kiinalainen verkkojättiläinen Tencent kehitti yhteistyössä Helsinki Marketingin kanssa kiinalaisille matkailijoille suunnatun WeChat-minisovelluksen, joka julkaistiin juhlavin menoin kiinalaisen uudenvuoden juhlissa Helsingin keskustassa.

Minisovellus on kiinalaisille matkaijoille suunnattu Helsinki-matkaopas, joka sisältää muun muassa tietoa ostosmahdollisuuksista ja nähtävyyksistä. Minisovellukset ovat yksi WeChatin ominaisuuksista, joka on poikinut yrityksille uusia markkinointimahdollisuuksia. Esimerkiksi McDonald'silla ja Teslalla on omat minisovelluksensa. Minisovellukset voivat olla esimerkiksi pelejä tai tietoa sisältäviä sivustoja.

Koko kansan juhlassa puhuneen Tencentin yhteiskunnallisista suhteista ja turismista vastaavan johtajan Zhan Shun mukaan Helsinki-minisovelluksen tarkoitus on palvella kiinalaisia turisteja Suomessa, ei haalia uusia käyttäjiä sovellukselle. Suomessa vieraili 359 000 kiinalaista matkailijaa viime vuonna.

”Sosiaalisen median palvelut ovat sidoksissa kulttuuriin. Kiinasta ulkomaille matkaavien turistien määrä nousi 135 miljoonaan vuonna 2016, ja ensisijainen tavoitteemme on palvella heitä hyvin.”

Helsingin pitkän tähtäimen tavoite on ollut vähentää matkailumarkkinointia ja luoda laaja-alaista kaupunkimarkkinointia. Tencent alkaa hyödyntää nyt Helsingin tuottamaa avointa dataa minisovelluksen kehityksen edestessä.

Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto perustelee, että avoimen datan hyödyntäminen Tencentin kaltaisen yhtiön kanssa on uutta julkiselle toimijalle.

”Nyt kun meille tulee referenssiksi Tencent, meillä on aivan eri lähtökohdat keskustella muiden yhtiöiden kanssa. Airbnb, Google ja monet muut voivat vielä käyttää Helsingin avointa dataa”, Aalto kertoo.

WeChatin käyttäjämäärän kehitys on ollut huimaa. Vuonna 2011 julkaistu sovellus on viimeisimmän osavuosikatsauksen tietojen mukaan kerännyt 980 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.

Tencentin toimitusjohtaja Ma Huateng on kertonut Financial Times mukaan, että miljardin käyttäjätillin raja on rikkoitunut kiinalaisen uudenvuoden aikaan helmikuussa. Se on huima määrä käyttäjiä pääosin yhdessä maassa toimivalle sosiaalisen median sovellukselle.

Facebookilla on tällä hetkellä 2,1 miljardia käyttäjää, ja Instagramin käyttäjämäärä huitelee 800 miljoonan tietämillä.

Turisti tuo WeChatin Suomeen

WeChat on muuttunut Finnairin Kiinan-markkinoista vastaavan johtajan Robert Öhrnbergin mukaan nopeasti. Finnair alkoi hyödyntää WeChatia vuonna 2015. Tuolloin se käytti sovellusta markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta nyt siitä on muotoutunut asiakaspalvelun ja ostamisen väylä.

Finnairin markkinointi painottuu uutisiin ja promootioihin.

”Käytämme myös WeChatissa mielipidevaikuttajia, jotka luovat meille paikallista sisältöä”, Pekingissä asuva Öhrnberg kirjoittaa sähköpostiviestissä.

Finnair on keskittynyt kehittämään omaa WeChat-tiliään, mutta yhtiö julkaisee Hear the Taste -ruokakonseptilleen oman minisovelluksen maaliskuussa. Siinä WeChatin käyttäjät valokuvaavat ateriansa ja lataavat kuvan minisovellukseen. Tämän jälkeen minisovellus suosittelee äänimaailmaa, joka pitäisi saada ateria maistumaan erilaiselta. Äänimaailmat on luonut Aasiassa kuuluisa julkkiskokki Steven Liu.

Kiinalaiset matkailijat ovat tehneet WeChat-markkinoinnin tarpeelliseksi myös Tallink Siljalle.

Yhtiön kansainvälisen myynnin johtajan Nina Tähtisen mukaan kansainvälinen matkailumarkkinointi vaatii yhteistyötä, jota yhtiö tekee muun muassa Helsinki Marketingin kanssa.

Yhtiön on käyttänyt WeChatia ja Twitteriä muistuttavaa, kiinalaista somepalvelua Weiboa markkinoinnissa yli vuoden.ajan.

Tähtisen mukaan Tallink Silja tavoittaa Weibon kautta isomman yleisön kuin WeChatista. Kuluttaja pystyy käyttämään Weiboa ilman, että hänen täytyy tehdä palveluun tili.

"WeChat ei ole meille hirveän iso markkinointikanava. Se, että yritys löytyy useasta paikallisesta kanavasta, luo luotettavuutta. Kun Weibo ja WeChat hyväksyvät yrityksen, olet luotettavampi yhtiö myös kiinalaisten silmissä."

"Matkanjärjestäjät ovat edelleen meidän tärkein markkinointikanavamme Kiinassa."

Kiinalaisista somekanavista ei Tähtisen mukaan kerry erityisen paljon kuluja.

"Meillä on tiimissä kiinalainen ja japanilainen työntekijä ohjaamassa näiden kanavien markkinointia. Weibo ja WeChat ovat meille palveluelementtejä, eivät niinkään taktisia, suoraan myyntiin tähtääviä markkinointikanavia."

Lue juttu WeChat-markkinoinnista kokonaisuudessaan uudesta Markkinointi & Mainonnasta (5/2018).