Briiffin Art Directorina aiemmin toiminut Tarmo Helminen on vastannut esimerkiksi Valmet Automotiven brändiuudistuksesta ja rekrytointikonseptista, Nivean asiakkuudesta sekä TOK:n Seurahuoneen, Walon, Edisonin ja kohta avattavan Original Sokos Hotel Kupittaan brändäyksistä ja lanseerauksista.

Helmisen vahva digitausta on perua vuosista digimediatoimisto Aucorin konseptisuunnittelijana.

Ensi viikolla järjestettävässä Turun alueen omassa Vuoden mainos -kilpailussa Helminen on shortlistin mukaan menestyksekkäin AD Turun alueella.

Helminen kertoo seuranneensa Grundlagen tekemistä mielenkiinnolla jo aiemmin. Toimiston nimi merkitsee saksaksi kivijalkaa.

”Turussa ei ole aiemmin ollut mainostoimistokentällä vaihtoehtoa, jonne olisi voinut edes haluta vaihtaa. Grundlagen toiminta on yleisesti herättänyt suunnittelijakunnan mielenkiinnon ja monesti ollaan puheltu, että ’mitä ne siellä kivijalassa oikein tekee?’”, Helminen toteaa.

Ensitapaamisen jälkeen oli Helmisen mukaan täysin selvää, missä hän haluaa edistää omaa uraansa jatkossa.

”Kunnianhimo, paska huumori ja mielenkiintoiset ihmiset vakuuttivat, mutta täysin pidättelemätön halu tehdä asioita toisin oli viimeinen niitti päätökselleni.”

Mainostoimisto Hungryn suunnittelujohtajana työskennellyt Mari Tauler perusti Grundlagen vuonna 2017 luovaksi kollektiiviksi, jota hän luotsasi perustamansa Tauler & Co. -osakeyhtiön kautta.

Viime vuonna Grundlage koki muodonmuutoksen luovasta kollektiivista mainostoimistoksi. Tauler on mielissään Helmisen päätöksestä liittyä Grundlagen riveihin.

”On kunnia saada palkata lisää erinomaisia ihmisiä. Asiakkaat vaativat meiltä kasvua, joten rekrytointi on tässä vaiheessa taidetta. Pidän tiukasti kiinni siitä, että puhdas asiantuntijuus ei riitä, pitää olla erinomainen”, Tauler kertoo M&M:lle.

Grundlage keskittyy pääsääntöisesti kartoittamaan asiakkaan liiketoiminnallisia epäkohtia ja auttamaan niiden korjaamisessa oikeaan suuntaan.

Vuoden 2019 suunnittelutyöt ovat pääosin olleet brändin oikeaan suuntaan muotoilua ja konseptointia. Nimensä mukaisesti toimisto aloittaa kartoittamisen ja rakentamisen kivijalasta.

”Jokaisessa brändissä on aina jotain ainutlaatuista – erinomaisuutta. Se ainutlaatuisuus pitää vain raivata esiin.”

”Me teemme maanjäristyksiä, jotta näkisimme, mikä kivijalasta jää seisomaan. Mikä on niin vahva, että se jaksaa kannatella kokonaisen brändin. Pitää olla niin rohkea, että osaa samaan aikaan olla luova ja järkevä. Siitä lähtee syntymään jotain erinomaista”, Tauler analysoi.

Grundlage työllistää tällä hetkellä vakinaisesti seitsemän työntekijää. Toukokuun alussa vahvuus nousee kahdeksaan. Taulerin mukaan loppuvuodesta toimistossa työskentelee kymmenisen henkeä.

Yrityksen asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Hakola, Bernerin LV-tuotemerkki, Turku Energia, Finnish Consulting Group, Vinum, Siili Auto sekä Arjasmaa Yhtiöt.

Juuri päättyneellä tilikaudella Grundlagen liikevaihto nousi hieman yli 700 000 euroon. Myyntikate on noin 600 000 euroa. Tulosta kertyi noin 100 000 euroa.