Kumppanuudet

Maarit Alkula 17.4. 09:32

Turun kaupunki kilpailutti toimistot – strategiseksi kumppaniksi KMG Turku

M&M

KMG Turku on tehnyt tietoisen ja strategisen valinnan painottaa paikan ja erityisesti kuntien ja kaupunkinen markkinointia.

Turun kaupunki kilpailutti mainostoimistopalveluiden hankintansa alkuvuodesta 2019 ja valitsi bränditoimistokseen ja strategiseksi kumppanikseen KMG Turun. Alkaneella sopimuskaudella KMG Turku vastaa kaupungin ja sen eri toimialojen ja yksiköiden brändin kehittämisestä ja kampanjoiden suunnittelusta.

Mainostoimisto KMG Turku on tehnyt yhteistyötä Turun kaupungin kanssa jo vuodesta 2010. Yhteistyö alkoi kulttuuri- ja vapaa-ajan toimintojen kanssa, ja vuonna 2014 KMG Turku valittiin yhdeksi kolmesta koko Turun kaupungin mainostoimistosta. Suurelle yleisölle näkyvin osa yhteistyöstä on ollut työ seudullisen joukkoliikenneyhtiön Fölin kanssa. Fölin brändiä ja kampanjoita on viime vuosina kehitetty voimakkaasti.

”KMG on tehnyt pitkään hyvää työtä seudullisen joukkoliikenneyhtiön Fölin kanssa. Markkinointi on ollut rohkeaa, edistyksellistä ja hyvin näkyvää. Samaa toivomme nyt alkavalta yhteistyöltä Turun kaupungin kanssa”, sanoo Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila.

Malila kertoo M&M:lle, että kaupunki on todennut toimivaksi tavaksi valita yhden päätoimiston ja muutaman tuotantotoimiston.

”Brändi pysyy paremmin koossa, kun se on yhden toimiston hoidossa”, hän sanoo.

KMG Turku on tehnyt tietoisen ja strategisen valinnan painottaa paikan ja erityisesti kuntien ja kaupunkinen markkinointia.

”Tämä on ollut suuri ponnistus meiltä vuosien aikana, mutta myös antoisa polku kehittymisen kannalta”, sanoo KMG Turun toimitusjohtaja Jukka Kari tiedotteessa.

KMG Turku on tehnyt yhteistyötä myös muun muassa Vantaan Aviapoliksen, Turun Kirstinpuiston, Kaarinan kaupungin ja Raision paikkabrändien uudistamisen parissa, joista viimeksi mainittu julkaistiin helmikuussa 2019. Muita merkittäviä KMG Turun toteuttamia brändiuudistuksia julkiselle sektorille ovat muun muassa Turun Yliopiston ja Åbo Akademin brändiuudistukset, Helsingin sosiaali- ja terveystoimen terveysasemapalveluiden brändäykset sekä Uudenkaupungin uudet verkkosivut ja visuaalinen ilme.

KMG Turku on vuonna 1999 perustettu täyden palvelun mainostoimisto. Yrityksen liikevaihto on noin 2,4 miljoonaa euroa vuodessa, ja se työllistää yhteensä 26 henkilöä.

Turku valitsi muitakin toimistoja

Mainostoimistopalveluiden, erityisesti markkinointimateriaalien tuotannollisen suunnittelun ja toteutuksen toimittajiksi Turun kaupunki valitsi KMG Turun, G-Worksin ja Hansdotterin.

Verkkovisuaalisuuden, verkkomarkkinoinnin ja käyttöliittymäsuunnittelun toimittajiksi Turku valitsi Citrus Solutionsin ja Drama Queen Communicationsin.

Viestintätoimistokseen Turun kaupunki valitsi Telegraafin ja varalle Viestintä Groundin, Eurofactsin ja Ellun Kanat. Alle 15 000 euron arvoiset tilaukset tehdään ensisijaisesti Telegraafille ja yli 15 000 euron tilaukset minikilpailutetaan toimistojen kesken.

Sosiaalisen median konsulttitoimistokseen Turun kaupunki valitsi Somecon.

Valinnat tehtiin hinnan ja laadun perusteella. Bränditoimiston valinnassa laatu painoi 60 prosenttia ja hinta 40 prosenttia. Muissa kilpailutuksissa hinta ja laatu painoivat yhtä paljon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö