Tempaukset

Ville Perttula 24.4. 10:36

Turun matkailu kysyi suomalaisilta, miltä Turku tuntuu: "Ei turkulaisittain puhuvaa voi ottaa ihan tosissaan!"

Kuvakaappaus Kissmyturku-sivulta.

Kaupungin matkailusivustolla tehty kysely sai 1359 vapaamuotoista vastausta.

Visit Turku halusi selvittää, miltä Turku tuntuu ja mitä ihmiset ajattelevat Turusta. Kaupungin matkailusivustolla tehty kysely sai 1359 vapaamuotoista vastausta.

Visit Turun mukaan 85 prosenttia vastauksista ilmensi positiivisia ja 15 prosenttia negatiivisia tunteita.

Rakkaus Turun jokirantaan näkyi vahvasti kyselyn vastauksissa. Moitteita Turku sai muiden muassa murteestaan ja ilmapiiristään.

Vastauksissa kerrottiin muun muassa:

"Elämää, eläviä, hymy siellä, kyynel täällä. Häpeilemätön, onnellinen, kokonainen."

"Turussa on paljon suuremman kaupungin tuntua kuin mitä oikeasti onkaan."

"Turku tuntuu ja kuulostaa vitsiltä! Ei turkulaisittain puhuvaa voi ottaa ihan tosissaan!”

"Kalalta. Turku tuntuu kalalta."

"Turku olisi tosi kiva kaupunki ilman turkulaisia."

Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén kertoo M&M:lle, että tunteiden kirjo lisää kaupungin vetovoimaa.

"Kysely kertoo, että Turun ei tarvitse tehdä hirveästi imagomarkkinointia, vaan me olemme jo ihmisten sydämissä. Turku on paikka, joka herättää tunteita."

"Kaikilla on joku mielipide Turusta, ja se on minusta jo tärkeä tieto. Jotkut paikkakunnat eivät herätä ollenkaan mielipiteitä, mutta Turku herättää. Haluamme käyttää näitä kommentteja meidän markkinoinnissamme. Me otamme kyselyn huumorilla ja kevyesti. Kielteisiä kommentteja on kiva lukea, ei näistä voi ottaa nokkiinsa."

”Turku tuntuu” on kattoajatus paitsi sivustolla myös yleisesti kaupungin matkailumarkkinoinnissa ja -viestinnässä. Visit Turku on suunnitellut kyselyn yhteistyössä markkinointiviestintätoimisto Drama Queenin kanssa.

Visit Turku lanseerasi vuonna 2011 Kiss my Turku -konseptin. Matkailututkija Juulia Räikkönen kertoo tiedotteessa markkinoinnissa särmikäs asenne voittaa hymistelyn.

”Myös negatiivisia mielikuvia tai alueen heikkouksia voidaan kääntää vahvuudeksi. Sosiaalisen median aikana tapaukset voivat jopa päätyä viraali-ilmiöiksi."

Räikkösen mukaan mielikuvat vaikuttavat vahvasti matkapäätöksiin. Hän on itse ollut mukana tutkimassa ihmisten mielikuvia, tunteita ja kokemuksia Turun keskustasta.

”Turussa Aurajoen ranta ja erityisesti Vähätorin alue koetaan paikaksi, joka saa aikaan vahvoja positiivisia tuntemuksia. Vapaa-ajankulutuksen näkökulmasta eräänlaisena ideaalina näyttää olevan tuntemus siitä, että olisi ulkomailla. Joki sekä Vähätori ravintoloineen ja kahviloineen koetaan vahvasti eurooppalaiseksi ympäristöksi”, Räikkönen kertoo.

Turussa oli viime vuonna noin 800 000 rekisteröityä yöpymistä. Hellén kertoo, että Turun tavoite on tuplata yöpymisten määrä vuoteen 2029 mennessä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö