Turussa kilpaillaan taas alueen omassa Vuoden mainos -kilpailussa. Kyseessä on Turun talousalueella tehdylle tai sinne kohdennetulle markkinointiviestinnälle suunnattu kilpailu, johon osallistutaan vuoden 2019 aikana julkaistuilla töillä. Voittajat palkitaan Vuoden Mainostorstai -tapahtumassa Turun Kaupunginteatterissa 27. helmikuuta.

Kilpailussa on neljä kategoriaa: paras oivallus, paras toteutus, paras suunnittelu ja paras tulos. Näiden lisäksi järjestetään juniorisarja, johon voivat osallistua vuonna 1989 tai sen jälkeen syntyneet. Juniorinsarjan kummina on tänä vuonna huonekaluvalmistaja Hakola. Kilpailutehtävänä on keksiä Hakolalle tapa tavoittaa miehet ja saada heidät kampanjoimaan kotona uuden sohvan puolesta.

Vuoden mainos -kilpailun päätuomari on Hasan & Partners Groupin toimitus- ja vastaava luova johtaja Eka Ruola. Muut tuomarit ovat TBWA:n vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen, Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme, Hakolan luova johtaja Annaleena Hämäläinen ja Andbros-valaisinbrändin muotoilija ja suunnittelija Tero Kuitunen.

Vuoden Mainos -kilpailun ja koko Vuoden Mainostorstain järjestäjän, Markkinointiliiton Turun puheenjohtajan Mari Taulerin mukaan kilpailussa on tarkoituksena pitää markkinointiviestinnän käsite mahdollisimman laajana. Osallistua voi perinteisen mainoksen lisäksi vaikka yksittäisellä logolla, palvelu- tai tuotemuotoilulla.

”Jokainen kohtaaminen brändin, tuotteen, yrityksen tai organisaation kanssa on markkinointiviestintää, ja siksi sen kaikkiin muotoihin kannattaa yritysten myös panostaa”, Tauler sanoo tiedotteessa.

Viime vuonna Vuoden mainos -kilpailuun osallistui lähes sata työtä ja pääpalkinnon voitti Pidä saaristo siistinä -yhdistyksen Roskakala-kampanja.

Päätuomari Eka Ruola kertoo odottavansa tämänvuotisen kisan tuomarointia innolla.

”Mainoskilpailuja on liikaa, vain muutama on tarkoituksenmukainen. Vuoden Mainos on parin viime vuoden aikana osaltaan saanut aikaiseksi selkeän luovuuspompun Turussa. Siksi tämä kilpailu on merkityksellisen”, Ruola sanoo tiedotteessa.

Vuoden Mainostorstai -tapahtuman järjestäjä Mari Tauler haluaa sekä tuoda esiin turkulaista osaamista että auttaa yrityksiä menestymään parantamalla markkinointiosaamista.

”En halua enää kuulla, että hyvät ideat ja innovaatiot jäävät hyödyntämättä, koska ei osata markkinoida”, Tauler sanoo.

Hänen tavoitteenaan on järjestää hauska, yllättävä, inspiroiva, kiinnostava, luova ja vähän hullu tapahtuma, joka inspiroi juhlakansaa pitkälle vuoteen ja antaa ajateltavaa sekä työkaluja omaan arkeen.

Vuoden Mainostorstai koostuu seminaarista, kilpailusta ja gaalasta. Päivän seminaarissa puhuvat Ami Hasan, Anssi Rantanen, Belinda Gerdt ja Karoliina Jarenko.

Taulerin mukaan Vuoden Mainostorstai on kovan luokan tapahtuma, joita on yleensä totuttu näkemään ja kokemaan vain pääkaupungissa.

”Turku jää kakkoseksi ehkä koossa, mutta ei muilla mittareilla. Eikä ainakaan luovuudessa”, hän hehkuttaa.