Metallimusiikin festivaali Tuska luo nahkaansa. Sen pääsuunnittelijaksi headhuntattiin Jenni Kääriäinen, joka on työskennellyt aiemmin pääsuunnittelijana muiden muassa Slush-tapahtumissa Helsingissä ja Aasiassa. Kääriäinen aloitti kokopäiväisesti työt Tuskassa viime syyskuussa, ja nyt festariviikonlopun lähestyessä hän viettää tiiviisti päivät Suvilahdessa, jossa tapahtuman pystytystyöt ovat täydessä vauhdissa.

”Työympäristö oli todella houkutteleva, ja tätä festaria tekee mielettömän hieno porukka. Lisäksi rakkauteni hevimusiikkia kohtaan teki tästä intohimopäätöksen”, Kääriäinen kertoo siirtymisestään Tuskaan.

Tuska järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1998 Kaisaniemessä. Suvilahteen tapahtuma siirtyi vuonna 2011. Kääriäinen on käynyt Tuskassa Suvilahden vuosina, joten hän on voinut hyödyntää työssään omaa kävijäkokemustaan. Työhön oli miellyttävä käydä käsiksi, koska puitteet ovat kunnossa.

”Pitkän ja vakaan historian omaava festari, jossa perusasiat toimivat, antaa vapautta luovalle tekemiselle ja uusille mahdollisuuksille. Tuskan kävijäkunta on fiksua ja hyvin käyttäytyvää. Järjestyshäiriöitä ei ole, vaikka alkoholia toki kuluu viikonlopun aikana.”

Uusia tapoja toteuttaa kumppanuuksia

Kääriäinen kertoo, että tämän vuoden tapahtumaan on saatu uudentyyppisiä kumppaneita. Hän puolestaan on tuonut Slushista mukanaan uusia ja kokeellisia tapoja toteuttaa kumppanuuksia.

”Vanhat sponsorointitavat ovat kuolleita. Enää ei pystytellä roll-uppeja. Olemme pyrkineet löytämään kumppaneille selkeitä funktioita alueelta."

Esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu muistuttaa verenluovuttamisesta festarirannekkeessa ja halutessaan kävijä voi jättää vanhat maksutavat kotiin, sillä alueella toimivat Pivo-maksut.

"Tapahtumat ovat kumppaneille hyvää maastoa testailla rohkeasti erilaisia tuotteita, palveluita ja sovelluksia”, sanoo Kääriäinen, joka myös luennoi työkseen käyttäjäkokemuksesta Aalto-yliopisto ssa.

Digitaalista viestintää alueella lisätään näyttöjen avulla, ja Tiedon toimittaman mobiiliapplikaation kautta voi ostaa bändipaidat jo ennakkoon, seurata ohjelmaa ja ladata alueen kartan.

Tuska haluaa profiloitua kumppaneilleen verkostoitumistapahtumana. Siihen luodaan puitteita muun muassa uudistetulla vip-alueella, jonne luovat tunnelmaa erilaiset taideinstallaatiot.

”Mietimme, miten haluamme uudistaa vip-palvelua ja vaikka isot vip-katsomot lähellä päälavaa ovat nyt trendikkäitä, Tuskan vip on riittävän rauhaisa antaakseen hyvät olosuhteet keskusteluille yllättävien ihmisten kanssa. Siellä toivon mukaan toisilleen relevantit ihmiset tapaavat yllättävässä ympäristössä.”

Kääriäinen sanoo, että yrityksille suunnatut vip-paketit ovat tehneet hyvin kauppansa. Ne samoin kuin koko festari on jo lähes loppuunmyyty.

Pääyhteistyökumppanit tänä vuonna ovat Helsingin kaupunki, joka on mahdollistanut maanparannustyöt festivaalialueella sekä kauppakeskus Redi, jonka rannekkeenvaihtopisteen kautta pyritään ohjaamaan mahdollisimman moni kävijä saapumaan alueelle.

”Kun tulee metrolla Kalasatamaan, liukuportaat tuovat suoraan Suvilahden kentän läheisyyteen.”

Myös dialogia Kalasataman asukasyhdistyksen kanssa on haluttu rakentaa keskustelemalla hyvissä ajoin festivaalin pääportin siirtymisestä ja sen vaikutuksista lähiympäristöön.

”Kävimme asukasyhdistyksen vuosikokouksessa tapaamassa asukkaita ja keskustelemassa suurtapahtuman järjestelyistä sekä esimerkiksi yleisövirran vaikutuksesta liikenteeseen. Samalla tutkimme pyöräteiden ja ajoreittien toimivuutta.”

Viimeisen rakennuspäivän iltana asukasyhdistys järjestää myös pienen kierroksen festivaalialueelle, jolloin asukkaat pääsevät katsomaan suuren tuotannon kohoamista Suvilahteen.

Mellakka mukaan markkinointiin

Tuskan markkinointi ja mainonta on tehty 21 vuotta omin voimin.

"Homman kasvaessa apua on kuitenkin alettu nyt kaivata, ja olemme aloitelleet yhteistyötä Mellakka Helsingin kanssa pikkuhiljaa kevään aikana. Ensi vuonna Mellakan mukanaan tuomat tuulet alkavat varmasti näkyä."

Uusi paikalle haluttu kävijäkunta, jolle on tänä vuonna suunniteltu omaa ohjelmaa, ovat 0–10-vuotiaat yhdessä vanhempiensa kanssa. Pikku Tuska -tapahtumassa sunnuntaina esiintyy Hevisaurus.

Tuskassa on mahdollisuus seurata myös urapalvelu Monster in kanssa järjestettäviä henkilöhaastatteluita aiheesta Unexpected Path – yllättävä urapolku. Puhumassa on kontekstiin sopivasti muusiikkialan ammattilaisia masterointi-gurusta graafiseen suunnittelijaan. Lisäksi uusi Tuska Art & Design tarjoilee sunnuntai-iltaan lävistystaidetta ja monien metallibändien hovikuuvaajan, Ester Segarran session.

Lastenkonsertteja, verkostoitumista, paneelikeskusteluja. Eikö Tuskan katu-uskottavuus ole vaarassa kärsiä?

”En usko, että siihen suuntaan kallistuu. Asiakaskuntamme on pikkasen aikuisempaa ja nähnyt jo kaikenmoista. Enemmänkin sitä suunnittelijana miettii, miten pystytään vastaaman uusiin haasteisiin, joita nykypäivän tapahtumateollisuus ja festivaalikenttä luovat. On tarve pystyä uusiutumaan ja pysyä kiinnostavana vuodesta toiseen. Kävijäkuntamme tyytyväisyys on parantunut sitä mukaa, kun olemme kehittyneet.”

Tuskan kävijäkunta on uskollista, ja moni tulee sinne vuosi toisensa jälkeen.

”Se on hieno piirre, että moni tulee tälle festarille nimenomaan musiikin takia”, Kääriäinen sanoo.

Hän itse odottaa eniten dramaattisista liveshowsta tunnetun puolalaisen Behemothin keikkaa sunnuntaina.

”Ja tietysti myös Slayerin viimeistä keikkaa Suomessa, ja Cult of Lunan näen ensimmäistä kertaa livenä. ”

Tuska järjestetään Suvilahdessa 28.–30.6.

Oikaisu 26.6.2019 klo 15.42: Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu on Tuskan yhteistyökumppani, ei Punainen Risti.