Asia käy ilmi suomalaisen teknologiayhtiö Spinnova n nuorten aikuisten parissa tehdystä kyselystä, jonka mukaan millenniaalit haluavat jopa maksaa ekologisesta tuotteesta tavallista enemmän.

Millenniaaleilla, eli Y-sukupolvella, tarkoitetaan 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvea.

Spinnova tutki hiljattain kuluttajien suhtautumista vaateostoksia ja ekologisuutta kohtaan. Kyselyyn vastanneista 82 prosenttia oli eurooppalaisia nuoria aikuisia 18–30 ikävuoden välillä. Tulos edustaa siis pääosin millenniaalien ja post-millenniaalien asenteita.

Kyselyn mukaan jopa 61 prosenttia vastaajista voisi maksaa tavallista enemmän ekologisesta vaatteesta.

Peräti 41 prosenttia vastaajista maksaisi 20–40 prosenttia preemiota, eli hintalisää, ekologisesta muodista. 54 prosentin enemmistö kuitenkin vastasi haluavansa maksaa preemiota 20 prosenttia tai vähemmän. Tulos voi siis merkitä myös sitä, ettei osa vastaajista maksaisi lainkaan lisää ekologisuudesta.

"Joka tapauksessa tästä ilmenee kehittymässä oleva päättäväisyys tehdä ekologisempia valintoja. Tämä on rohkaisevaa sekä meille, jotka kehitämme uusia vaihtoehtoja, että brändeille, jotka sijoittavat parhaillaan aikaa ja rahaa vastuullisuutensa kehittämiseen", Spinnovan toimitusjohtaja Janne Poranen toteaa tiedotteessa.

Ekologisuuden rinnalle millenniaalit kaipaavat kuitenkin trendikkyyttä. Vastaajista 51 prosenttia kertoi tekevänsä ostopäätöksensä tyylin perusteella, vain 25 prosenttia hinnan perusteella. Kuluttajilla on halua tehdä parempia valintoja, sillä 51 prosenttia vastaajista kertoi, että heitä kiinnostaa ekologinen muoti. Kuitenkin vain 15 prosenttia vastaajista ilmoitti tuntevansa kauppoja, joissa ekologista muotia myydään.

"Näyttäisi siltä, että sekä kuluttajien ympäristötietous että brändien tarjoama tieto on puutteellista. Joillakin brändeillä on jo erillisiä osastoja vastuullisemmille vaatteille. Tämä on hyvä alku, mutta asiassa riittää haastetta myös aivan kaikille tekstiilialalla. Materiaali- ja ympäristötietoutta täytyy lisätä vielä monin eri tavoin", toteaa Poranen.

Tutkimuksen teki Spinnovalle Jyväskylän Ammattikorkeakoulun vieraileva, kansainvälinen opiskelijaryhmä. Nettikyselynä toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 283 henkilöä seitsemästä Euroopan maasta, suurin osa Tshekistä ja Ranskasta.

Spinnova on suomalainen teknologiastartup, joka kehittää selluloosapohjaista tekstiilikuitua. Spinnova on sitoutunut käyttämään raaka-aineinaan vain FSC-sertifioitua puuta tai jätevirtoja.

Spinnovan tavoite on kaupallistaa kuitutuotteensa globaalisti, yhteistyössä merkittävien tekstiilialan brändien ja teollisten kumppaneiden kanssa. Yritys teki tilikaudella 2017 noin 50 000 euron liikevaihdon.