Vaikka mobiilikäyttö muutoin hallitsee internetiä, mobiilin kautta tehdyt mainosklikkaukset eivät ole yhtä arvokkaita kuin perinteisten koneiden kautta tehdyt.

Näin kertoo digitaalisen markkinointiyhtiön AccuraCastin tutkimus, josta uutisoi Marketing Land.

AccuraCast analysoi yhteensä 10 miljoonaa mobiililaitteella ja pöytäkoneella tehtyä mainosklikkausta viime vuoden ja kuluvan vuoden elokuun välisenä aikana.

Selvityksen mukaan perinteisten pöytäkoneiden ja laptop-koneiden eli läppäreiden kautta tehdyt käynnit ovat 93 prosenttia arvokkaampia mainostajalle.

Toisin sanoen, varsinainen ostotapahtuma toteutuu edelleen useimmiten pöytäkoneen tai läppärin kautta.

Mobiilivierailut kasvoivat vuodesta 2018 vuoteen 2019 ulottuvalla ajanjaksolla selkeästi 39 prosentista 49 prosenttiin. Perinteisten koneiden kautta tehdyt vierailut pysyivät silti yhä enemmistönä.

Historiallisesti tämä trendi on näkynyt aina ja myös muissa tutkimuksissa. Tutkimusten perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että kuluttajat etsivät tuotteita mobiililaitteilla ja tekevät ostoksensa perinteisillä koneilla. Tilanne on pikkuhiljaa kuitenkin muuttumassa.

Havainto on mainostajien kannalta kiinnostava. Konsultit ovat vuosia neuvoneet yrityksiä keskittymään mobiilikäyttäjien palvelemiseen entistä paremmin. Näin on myös tapahtunut; sekä kävijämäärät että myyntitulot ovat kasvaneet mobiilissa.

AccuraCastin tutkimus osoittaa kuitenkin, että perinteinen käyttö on yhä suositumpaa ostoksissa. Siksi ei ole järkevää asettaa eri laitteita ja käyttötapoja vastakkain vaan nähdä ne toisiaan täydentävinä.

Nuorimmat kuluttajat kuitenkin ovat enenevässä määrin puhtaasti mobiilikäyttäjiä ja suosivat näitä laitteita kaikissa toimissaan, myös ostosten tekemisessä.

Lue lisää: Zalando on verkkoshoppailijoiden suosikki – Verkkokauppa.com paras kotimainen

Lue lisää: Verkko-ostamisen suosio kasvaa – matkailu on suurin kategoria, mutta sen kasvutahti on hidastunut