Markkinointi

M&M 5.8.2017 17:01

Tutkimus paljastaa: näin huimia summia markkinoijat ovat valmiita maksamaan some-julkkiksille

Kuuluisille some-vaikuttajille ollaan valmiita maksamaan hurjia summia Yhdistyneissä kuningaskunnissa, selviää tuoreessa tutkimuksessa.

Yhdistyneissä kuningaskunnissa on toteutettu tutkimus, jossa haastateltiin 200 markkinoijaa, jotka käyttävät some-vaikuttajia mainonnassaan. Mukana oli brändejä niin kosmetiikan, muodin, elektroniikan, kodintarvikkeiden kuin matkailunkin puolelta. Tutkimuksen tilasi Morar Research ja toteutti Rakuten Marketing, kertoo Campaign.

Tutkimuksessa some-vaikuttajat, joilla on yli miljoona seuraajaa, luokiteltiin "julkkiksiksi".

Tutkimuksessa selviisi, että mainostajat ovat valmiita maksamaan jopa 75 000 puntaa (noin 82 900 euroa) kuuluisalle Facebook-vaikuttajalle yhdestä postauksesta, jossa heidän brändinsä mainitaan. Huippumuotibrändit ovat valmiita maksamaan vastaavista postauksista jopa 160 000 puntaa (noin 176 900 euroa).

Tutkimuksen mukaan markkinoijat ovat valmiita maksamaan Facebook-vaikuttajille keskimäärin 12 prosenttia enemmän kuin tubettajille, joille maksetaan keskimäärin 67 000 puntaa (noin 74 000 euroa) sponsoroidulta videolta. Snapchatissa vaikuttajille ollaan valmiita maksamaan 53 000 puntaa (noin 56 800 euroa) sponsoroidusta snäpistä.

Markkinoijista kuitenkin 86 prosenttia kertoi, ettei ole täysin varma, miten some-vaikuttajat laskevat taksansa ja 38 prosenttia ei osannut sanoa, oliko vaikuttajamarkkinoinnilla vaikutusta myyntiin. Silti kolme neljännestä vastaajasta kertoi käyttävänsä vaikuttajakampanjoihin enemmän budjettia seuraavan vuoden aikana. Vastaajista noin kolmas osa kertoi kasvattavansa vaikuttajamarkkinointiin käytettyä budjettia 50 prosentilla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö