Ulkomaat

M&M 17.11.2017 09:21

Tutkimus paljastaa: Trump on vahingoittanut USA:n brändiä merkittävästi

Michael Reynolds

USA on pudonnut vuodessa valtioiden globaalia brändiarvostusta mittaavan Gfk:n NBI-indeksin kärkipaikalta kuudennelle sijalle. Kärkipaikalle on noussut Saksa.

USA on perinteisesti sijoittunut maabrändien arvostuksessa aivan kärkisijoille. AdAgen mukaan USA on ollut listauksessa kahden parhaan joukossa vuodesta 2011 lähtien joka vuosi. Kahtena edellisenä vuonna USA on ollut kärkisijalla.

Erityisen heikosti USA menestyi tutkimuksen hallintoa ja johtamista mittaavassa osiossa, jossa se putosi sijalta 19 sijalle 23. Tutkimuksen kehittäjä Simon Anholt arvioi, että laskua selittää Donald Trumpin toiminta USA:n presidenttinä. Trump astui virkaansa 20. tammikuuta.

"USA:n putoaminen hallintokategoriassa antaa ymmärtää, että todistamme niin sanottua 'Trump-efektiä', joka on seurausta presidentti Trumpin keskitetystä poliittisesta 'Amerikka ensin' -viestistä", Anholt arvioi.

Trumpin toiminta presidenttinä on herättänyt paljon huomiota. Hän on muun muassa syyttänyt perinteisten yhdysvaltalaismedioiden, kuten NBC:n ja uutiskanava CNN:n toimittajia, valheellisten uutisten levittämisestä. Hän on myös vannonut rakennuttavansa USA:n ja Meksikon väliselle rajalle muurin estääkseen laittomien siirtolaisten saapumisen Meksikosta Yhdysvaltoihin.

Vaikka USA:n globaali arvostus on tämän vuoden tutkimuksessa heikentynyt, yhdysvaltalaiset itse suhtautuvat Anholtin mukaan kotimaahansa "huomattavasti positiivisemmin kuin viime vuonna".

Maabrändeissä kärkisijalle Saksa, joka sijoittui vuotta aiemmin toiseksi. USA:n edelle ylsivät lisäksi Ranska, Iso-Britannia, Kanada ja Japani.

Kansainvälisen markkinatutkijayritys GfK:n yhteistyössä Simon Anholtin kanssa toteuttama tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2005. Gfk:n NBI-indeksi perustuu muun muassa vientiin, kulttuuriin, turismiin ja investointeihin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö