Sosiaalinen media

M&M 12.5.2017 15:36

Tutkimus: Somen läpilyönti B2B-myynnissä antaa odottaa itseään

DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimuksen perusteella osiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna.

Yrityspäättäjät pitävät tutkimuksen perusteella tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja

Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.

Runsaalle 2 300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

"Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet", Laukkanen tulkitsee tuloksia.

Kyselytutkimus on osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa torstaina. Haaga-Helia tiedotti tutkimuksen tuloksista perjantaina.

Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.

DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 prosenttia teki myös itse hankinnan verkossa.

Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät tutkimuksen mukaan yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.