Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys on noussut tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten mieluisimmaksi lahjoituskohteeksi.

Taloustutkimuksen mukaan Syöpäsäätiön hallinnoiman keräyksen vahvuuksia olivat julkisuudessa näkyminen, toiminnan luotettavuus, asiantuntemus ja vaikuttavuus. Roosa nauhalla oli paras kokonaismielikuva, jota vastaajat arvioivat asteikolla 4–10.

Tutkimuksessa oli mukana 35 eri järjestöä, jotka toimivat Suomessa. Tutkimus tehtiin maalis-huhtikuussa.

Tutkimuksen aiheena oli, millä eri tavoin suomalaiset ovat osallistuneet hyväntekeväisyyteen vuoden aikana ja mitä kohteita he ovat tukeneet. Kyselyyn osallistui 3 501 suomalaista.

"Roosa nauha on toiminut Suomessa vuodesta 2003 lähtien. Olemme kampanjoineet joka vuosi ja olemme saaneet mukaan Keskon ja SOK. Näillä yrityksillä on keskeinen rooli nauhojen myynnissä. Olemme rakentaneet brändiämme johdonmukaisesti. Meillä on joka vuosi jonkun julkkiksen suunnittelema nauha. Tapa on lainattu Ruotsista", kertoo Syöpäsäätiön varainhankinta- ja viestintäjohtaja Helena HulkkoM&M:lle.

Suomalaisten suhtautumista hyväntekeväisyysjärjestöihin selvitettiin osana Suomi tänään -kyselytutkimusta. Tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen on tukenut sairauksien hoitoa ja ehkäisyä viimeksi kuluneen vuoden aikana.

"Olemme viestineet julkisen syöpätutkimuksen rahoituksen määrän laskusta paljon. Viesti on mennyt läpi. Luotettavuutta on varmasti lisännyt myös se, että meillä on ollut oikeita tutkijoita mukana viestinnässä. He ovat kertoneet tutkimuksen edistysaskeleista."

"Tässä on ollut Duudsoneilla ja Michael Monroella merkitystä", Hulkko jatkaa.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys tuotti viime vuonna kaksi miljoonaa euroa. Säätiö kerää varoja syöpätutkimukseen myymällä Roosa nauhoja, tekemällä yhteistyötä eri tuotevalmistajien kanssa ja keräämällä lahjoituksia.

Vuonna 2017 kerätystä kahdesta miljoonasta eurosta vajaa miljoona tuli Roosa nauhojen myymisestä. Viime vuonna noin 600 000 euroa tuli yhteistyötuotteiden myymisestä. Loput varoista kertyi lahjoituksien kautta.

Hulkko selvittää, että Roosa nauha -keräyksen kuluihin upposi 10 prosenttia kerätyistä varoista eli noin 200 000 euroa.

"Markkinointiin sijoitetut rahat eivät kerro täyttä kuvaa panostuksista, sillä moni tekee kanssamme pro bono -työtä."

Taloustutkimuksen mukaan Roosa nauhan lisäksi tutkimuksessa pärjäsivät Mannerheimin lastensuojeluliitto, Punainen Risti, Unicef, Pelastakaa lapset ja Suomen Punaisen Ristin Nälkäpäivä-keräys, Nenäpäivä, Sotiemme Veteraanit, Lastenklinikoiden kummit ja Suomen luonnonsuojeluliitto. Taloustutkimus kertoo, että erot tutkimuksen kärjessä olivat pieniä.

Lisäys 23.8.2018 klo 11:29 Juttuun lisätty maininta Sotiemme veteraaneista, Lastenklinikoiden kummeista ja Suomen luonnonsuojeluliitosta.