Verkkokauppa

Ville Perttula 17.7.2018 09:57

Tutkimus: Verkko-ostoksia tekevät suomalaiset haluavat turvallisuutta ja sujuvuutta – "Ostokokemuksen merkitys verkko-ostamisessa kasvaa kaikkialla"

Colourbox

Klarnan tekemän tutkimuksen mukaan Ruotsi on edellä Suomea ja Norjaa mobiiliostamisessa.

Verkko-ostoksia tekeviä suomalaisia kuluttajia kiinnostaa etenkin hinnat, valikoiman laajuus ja maksutapa, selviää maksupalveluyritys Klarnan teettämästä tutkimuksesta.

Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten mieltymyksiä ja ostotapoja.

Suomalaiset kuluttajat käyttävät  kuluttajien mukaan ovat ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana (68 % vastaajista), halvemmat hinnat (51 % vastaajista) sekä suurempi ja parempi valikoima (47 %).

Suomalaisista verkkokauppoja käyttävistä kuluttajista peräti 90 prosenttia on sitä mieltä, että turvallisuus on heille tärkein kriteeri verkkokauppaa valittaessa, tuotevalikoiman ollessa toiseksi tärkein.

Turvallisuus on tärkein kriteeri myös norjalaisille. Ruotsalaiset arvostavat eniten toimitusten sujuvuutta ja tuotevalikoimaa.

”Ostokokemuksen merkitys verkko-ostamisessa kasvaa kaikkialla. Ostokokemukseen vaikuttaa netissä moni asia, joista tärkeimpiä ovat toimitukset, maksaminen ja palautukset", Klarnan Suomen kaupallinen johtaja Marja Merentie kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan ilmainen palautusmahdollisuus ja tieto palautuskäytännöistä ovat asiakkaille tärkeitä asioita. Tutkimuksen mukaan noin viidesosa pohjoismaisista kuluttajista on päättänyt olla ostamatta tuotetta nettikaupasta mahdollisen palautuksesta aiheutuvan vaivan vuoksi.

Verkkopankkimaksu on suomalaiselle suosituin maksutapa verkossa. Ruotsissa (47 %) ja Norjassa (77 %) korttimaksu on suosituin maksutapa.

Tutkimuksen mukaan joka viides pohjoismainen verkko-ostoksia tehnyt kuluttaja on tehnyt verkkokauppaostoksia puhelimella. Pohjoismaissa mobiilin kasvu on ollut ripeämpää Ruotsissa kuin Suomessa, ja Ruotsi onkin Pohjoismaiden kärkimaa puhelimen käytössä ostosten tekoon.

Kyselytutkimuksen teki tutkimusyritys GfK NORM keväällä 2018. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 3140 18–75-vuotiasta vastaajaa Suomesta, Ruotsista ja Norjasta, joista 1038 oli Suomesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö