Vastuullisuus

Ville Perttula 30.1. 09:41

Tutkimus: Yli 50-vuotiaat arvostavat vastuullista kuluttamista, 15–24-vuotiaat työntekijöiden kohtelemista ja vastuullista voitonjakoa

Yritysten vastuullisuuden merkitys on kasvanut vuodesta 2015 lähtien 11 prosenttiyksikköä ja on nyt 87 prosenttia.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoava yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Eroavaisuuksia ilmenee eri ikäluokkien välillä siinä, mikä katsotaan vastuulliseksi toiminnaksi.

Tutkimuksen mukaan yli 50-vuotiaat pitävät yritysten läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta kuluttamisessa tärkeämpänä kuin nuoret. 15–24-vuotiaille sen sijaan on tärkeämpää, miten yritys jakaa voittonsa ja pitää huolta työntekijöistään.

Lähes 80 prosenttia 15–24-vuotiaista olisi valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän tai useammin, jos sen tarjoava yritys antaa voitostaan vähintään puolet yhteiskunnalliseen hyvään Suomessa.

"Nuoret vaikuttavat ymmärtävän paremmin, että yhteiskunnallinen yritys saa tehdä voittoa ja sillä saa olla puhdasta yritystoimintaa, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertoo tiedotteessa.

Nuorille yhteiskunnallinen yrittäminen tarkoitti muihin ikäryhmiin verrattuna eniten sitä, että yhteiskunnalliset yritykset panostavat työntekijöiden hyvinvointiin.

Yhteiskunnallisen yrittämisen suosio on ollut nousussa maailmanlaajuisesti jo pitkään. Suomessa liiketoimintamalli on melko uusi, mutta yhteiskunnallisten yritysten joukko on kasvava.

Yritysten vastuullisuuden merkitys on kasvanut vuodesta 2015 lähtien 11 prosenttiyksikköä ja on nyt 87 prosenttia.

Aiemmin tehdyn tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista piti tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoaja pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden.

Loppuvuodesta toteutettuun tutkimukseen vastasi 2059 eli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Frankly Partners.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö