Käyttäjien siirryttyä enenevissä määrin kohti mobiilia, ovat mainostajat ryhtyneet siirtymään perässä.

Uuden tutkimuksen mukaan vuoteen 2020 mennessä 75,9 prosenttia kaikesta digitaalisesta mainonnasta ostetaan mobiililaitteille. Tämä tarkoittaa yhteensä 84,5 miljardin dollarin liikevaihtoa.

Vuonna 2015 mobiilimainonta kasvoi maailmanlaajuisesti 71 prosenttia edellisvuodesta ja kattoi lähes 45 prosenttia kaikesta verkkomainonnan liikevaihdosta.

Liiketoiminta-analyyseja tuottava IHS ennustaa, että mobiilimainonta kasvaa tänä vuonna noin 42 prosenttia. Vauhdikkaan kasvun ansiosta mobiilimainonnan osuus verkkomainonnasta kasvaa tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli puoleen. Mobiilimainonnan ennustetaan kattavan 54,8 prosenttia verkkomainonnan liikevaihdosta.

Tieto selviää Facebook in Audience Networkin IHS:ltä tilaamasta tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan jopa 63,2 prosenttia kaikista mobiilimainoksista tulee olemaan natiivimainoksia vuoteen 2020 mennessä. Tämä tarkoittaa, että tuolloin natiivin mobiilimainonnan liikevaihto tulee olemaan jo 53,4 miljardia dollaria.

Pääasiassa natiivimobiilimainonta koostuu sovelluksiin sisältyvistä mainoksista, joiden liikevaihto viime vuonna oli 13,6 miljardia dollaria.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että kuluttajat kiinnostuvat natiivimainoksista 20-60 prosenttia enemmän kuin tavallisista bannerimainoksista.

Käyttäjät ovat oppineet olemaan katsomatta sovelluksen ylä- tai alaosaa, joten mainos, joka on sisällytetty sovellukseen tai sivustoon ja sopii luonnollisesti käyttäjän selaamaan virtaan, saa paremmalla todennäköisyydellä käyttäjän huomion omakseen.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että huonoilla mainoskokemuksilla on negatiivinen vaikutus käyttäjien kiinnostumiseen mainoksista.

Kolmannen osapuolen mainokset lisääntyvät vauhdilla

Kolmansien osapuolten sovellusten sisäiset mainokset kasvavat tutkimuksen mukaan myös pikaista vauhtia.

Kolmannen osapuolen mainonta tarkoittaa mainoksia, jotka jokin kolmas osapuoli hoitaa ja tuottaa julkaisijalle tai sovellukselle.

Vuonna 2020 kolmannen osapuolen sovelluksensisäisen mainonnan liikevaihto on jo 8,9 miljardia euroa ja se kattaa 10,6 prosenttia kaikesta mobiilimainonnasta.

Tämä mainostoiminta keskittyy erityisesti Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan seuraavien kahden-kolmen vuoden aikana, mutta kiihtyy sitten lähempänä vuotta 2020 Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Kolmannen osapuolen sovelluksensisäinen natiivimainonta tulee tutkimuksen mukaan olemaan nopeiten kasvava formaatti digimainonnassa.

IHS Technology on kansainvälinen liiketoiminta-analyyseja tuottava yhtiö. Tutkimuksen osana IHS teki myös yli 70 syvähaastattelua alan osakkeenomistajien kanssa 25 eri maassa.