Verkkokauppa

Ville Perttula 21.2. 10:23 päivitetty 21.2. 15:32

Tutkimus: Yritysten verkkosivuilta etsitään tietoa, mutta ostopäätös tehdään muualla

Tiedon etsimisessä vähiten käytetyt kanavat ovat yritysten chatbotit ja myymälöiden digitaaliset mainosnäytöt.

Yritysten sivut ovat pääasiallinen tiedon lähde kuluttajille. Adobe Experience Managerin teettämän kyselytutkimuksen mukaan 48 prosenttia yhdysvaltalaisista kuluttajista tutkii yritysten verkkosivustoja etsiessään tietoa ennen ostoa.

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajien kanavavalintoja tietojen etsintään, tuotteiden ostamiseen ja yleiseen vuorovaikutukseen yritysten kanssa.

40 prosenttia vastaajista sanoo käyvänsä myymälöissä tutkiessaan tuotteita. 38 prosenttia kertoo ystävien ja perheen vaikuttavan tärkeänä tekijänä tuotetutkimuksessa. Tiedon etsimisessä vähiten käytetyt kanavat ovat yritysten chatbotit ja myymälöissä olevat digitaaliset mainosnäytöt.

Tutkimuksen mukaan kuluttaja ostaa tuotteen usein isoista verkkokaupoista kuten Amazonista. 59 prosenttia kuluttajista vastasi, että he ostavat haluamansa tuotteet useimmiten verkkokaupoista, ja 49 prosenttia sanoo ostavansa usein myös kivijalkamyymälöistä. 36 prosenttia sanoo käyttävänsä usein yritysten verkkosivustoja ostoihin.

Yritysten verkkosivustot ovat kuitenkin suosittu kanava, kun kuluttajat tahtovat olla yhteydessä yritykseen tuotteen oston jälkeen. 51 prosenttia kuluttajista käy verkkosivuilla, halutessaan esimerkiksi valittaa tuotteesta, kun taas 23 prosenttia hoitaa asian myymälässä.

"Tutkimus osoittaa selvästi, että yritysten on tärkeää mukauttaa sisältöä kuluttajien mieltymyksiin kaikissa kanavissa. Verkkosivustoilta kuluttajat löytävät nopeasti kaikki tarvitsemansa tuotetiedot sekä tiedon siitä, miten he voivat ottaa yhteyttä yritykseen", sanoo Adobe Experience Managerin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Imran Afzal tiedotteessa.