Yt-Neuvottelut

Aino Tunkelo 18.8.2015 16:02 päivitetty 4.1.2017 08:40

Tuulilasissa ja Urheilulehdessä yt-neuvottelut - "Ei voida ajatella, että säästetään vain viipale kerrallaan"

Kuvakaappaus Tuulilasin verkkosivuilta

Närsäkkälä Viestintä joutuu pohtimaan koko yrityksen toimintaa Tuulilasi-lehden liiketoimintakaupan takia.

Tuulilasin ja Urheilulehden journalististen sisällöntuotannosta vastaavassa Närsäkkälän Viestinnässä on käynnissä koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut.

Vähennystarve on viisi työntekijää, vahvistaa yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jukka Rönkä M&M:lle. Yhtiössä työskentelee yhteensä 23 henkilöä.

Syy neuvotteluihin on Tuulilasi-lehden heikko taloudellinen tilanne.

Närsäkkälän Viestintä osti lehden journalistiset toiminnot A-lehdiltä heinäkuun lopussa. Liiketoimintakaupan myötä lehden toimituksen yhdeksän työntekijää siirtyivät Närsäkkälän viestintään. A-lehdet vastaa edelleen Tuulilasin markkinoinnista, myynnistä ja asiakaspalvelusta.

Tuulilasin mediamyynti, levikki ja liiketulos ovat olleet laskussa viimeiset seitsemän vuotta. Sinä aikana lehti on menettänyt 30 000 lukijaa.

"Se on johtanut siihen, että tämän päivän murroksessa ei voida enää ajatella, että säästetään vain viipale kerrallaan", Rönkä sanoo M&M:lle.

Vaikka yt-neuvotteluiden pääsyy on Tuulilasi-kauppa, menevät koko yrityksen toimintamallit tarkasteluun.

Toimintaa pyritään tehostamaan ja säästöjä hakea synergiaetujen avulla. Osa Tuulilasin ja Urheilulehden sisällöistä ovat lähellä toisiaan, sillä kummatkin lehdet käsittelevät auto- ja moottoriurheilua, mikä helpottaa toimitustehtävien yhdistämistä. Jo ennen kauppaa lehdet ovat toimineet yhteistyössä.

"Tässä hyödynnetään sitä, että on tiettyjä päällekkäisiä asioita, joita voidaan tehdä kustannustehokkaammin", Rönkä kertoo. "Kaikkia leikkauksia ei tarvitse viedä siihen asti, että henkilöitä karsittaisiin.”

Digipuolelta haetaan nousua

Röngän mukaan syy Tuulilasin ongelmiin ei ole huono journalistinen sisältö tai se, ettei lehteä osattaisi tehdä.

"Kun takana on autokauppalama, yleismaailmallinen lama ja Suomen poikkeuksellisen vaikea taloudellinen tilanne, niin suhdanneherkillä aloilla, kuten esimerkiksi autobisneksessä, se näkyy voimakkaasti ja heijastuu siihen. Sen takia kaikissa suomalaisilla tilattavilla automedioilla on erittäin haasteelliset olot, eikä Tuulilasi ole missään nimessä poikkeus."

Yt-neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa, eikä vielä ole tehty linjauksia siitä, kenen työtehtävät ovat vaakalaudalla.

”Vielä ei olla siinä tilanteessa, ketä tämä oikeasti koskee, vaan ollaan vasta tehtävätason kartoituksessa, että mitä tehtäviä meille jää."

Rönkä kertoo, että keväällä tehty Tuulilasin lehtiuudistus on onnistunut pysäyttämään lehden levikkilaskun ja jopa hieman nostanut sitä.

"Tavoitteena on ensin edes pitää nykyinen levikki ja sitten erityisesti digipuolen kautta hakea nousua. Laivan kääntäminen on vasta alkanut."