Tähän asti suomalaisista peliyhtiöistä vain Supercell ja Rovio ovat olleet tarpeeksi suuria ja varakkaita käyttääkseen omaa rahaa kansainväliseen tv-mainontaan. Niistä erityisesti Supercellillä on ollut massiivisia tv-mainoskampanjoita Yhdysvalloissa ja Aasiassa.

Nyt tv-mainostavien peliyhtiöiden joukkoon on noussut kolmaskin suomalainen mobiilipelitalo, Seriously. Yhtiö keräsi äskettäin runsaan 16 miljoonan euron pääomarahoituksen, jonka se käyttää paitsi seuraavien peliensä kehittämiseen, myös Best Fiends -pelinsä markkinointiin.

"Aloitimme mainonnan jo ennen rahoituskierrosta, mutta nyt voimme investoida ihan eri tasolla", Seriouslyn perustaja ja luova johtaja Petri Järvilehto kertoo M&M:lle.

Seriously on kokeillut tv-mainontaa kesän aikana Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa. Nyt käynnistyy Yhdysvaltojen-kampanja. Yhtiön mainoksia löytyy lisää sen YouTube-kanavalta.

"Tv on edelleen relevantti ja se tuntuu tehokkaalta tavalta nostaa tietoisuutta pelistä. Se tavoittaa hyvin ison yleisön ja erityisesti casual-pelaajat", Järvilehto sanoo.

Casual-pelaajilla tarkoitetaan ihmisiä, jotka pelailevat kevyitä mobiilipelejä hetken ajanvietteenä, mutta eivät välttämättä miellä itseään varsinaisiksi pelaajiksi. Yhä useammat kuluttajat pelaavat satunnaisesti jotain, mutta eivät aktiivisesti etsi uutta pelattavaa. Tällöin tv-mainos voi toimia kimmokkeena uuden pelin kokeilemiselle.

Legacy marker

Seriously on tuottanut mainokset osittain talon sisällä, mutta apuna on ollut brittiläinen Trailer Farm, joka on tehnyt aiemmin myös Rovion peli-trailereita. Seriouslyn markkinointijohtaja Philip Hickey siirtyi Seriouslylle Roviolta.

Järvilehdon mukaan yhtiön tv-mainosbudjetti on tähän asti ollut varsin konservatiivinen, mutta päätöksiä lisäinvestoinneista tehdään kun sen tehosta saadaan lisää näyttöjä. Kyse on jo kuitenkin miljoonainvestoinnista.

Mobiilissa käyttäjähankinta kallista

Yleensä mobiilipeliyhtiöt ostavat mainontaa toisten pelien sisältä tai esimerkiksi Facebookista. Silloin markkinoinnista maksetaan tyypillisesti mainoksen tuottamien pelilatausten mukaan. Mainonnalle on eri hinnoittelu sen perusteella, millaista kohderyhmää tavoitellaan, miltä markkina-alueilta ja millainen peli on kyseessä.

Mainonnan hintaan vaikuttaa odotus pelaajan arvosta peliyhtiölle. Esimerkiksi Best Fiendsin kaltaisen casual-pelin tyypillinen pelaaja ei käytä pelaamisensa aikana suuria summia pelaamiseen. Silloin myöskään käyttäjähankinta ei voi olla kovin kallista. Yhden pelaajan "ostaminen" voi Best Fiendsin kaltaiselle pelille maksaa 2-3 dollaria.

"Mobiilissa käyttäjähankinta tulee kalliiksi, jos sitä haluaa tehdä isossa mittakaavassa. Tv:ssä skaalaaminen tulee halvemmaksi kuin mobiillissa", Järvilehto toteaa.